ابوالفضل مکرمی‌فر که ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته جهانگردی سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: نوسانات ارزی به ضرر ما نبوده است ولی بیشتر به نفع گردشگران خارجی بوده است که می‌توانند با هزینه کمتر به مشهد سفر کنند و با چیزی در حدود روزی ۱۰ دلار در مشهد به راحتی اقامت کند.

وی ادامه داد: ما مطالعات احیای روستای پاژ زادگاه فردوسی را در هفته گردشگری آغاز خواهیم کرد و پس مطالعات، اقدامات اجرایی و مرمتی به عنوان یک جاذبه گردشگری انجام خواهد شد.

مکرمی‌فر برگزاری نمایشگاهی در موزه بزرگ خراسان از ۶ تا ۱۱ مهر را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد و اظهار کرد: تخفیف ویژه‌ای نیز در هفته گردشگری برای زائران و گردشگران در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: برای اولین بار تریبون آزاد گردشگری برگزار خواهد شد و افرادی که پرسشی در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری دارند بدون واسطه آن‌ها را خواهند پرسید.

وی با بیان اینکه افتتاح پروژه‌های گردشگری در روز نهم مهر ماه انجام خواهد شد؛ تصریح کرد: عملیات اجرایی ایجاد ۶ موزه در تایباد، گناباد، بجستان، فریمان و فردوسی انجام خواهد شد.

مکرمی‌فر با بیان اینکه اقدامات اجرایی جشن نوروزگاه در ۴ شهر استان انجام خواهد شد؛ گفت: بازدید مسئولان و سرمایه گذاران از دو مجموعه خیریه در این ایام انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه‌ای برای مرمت و احیای سرای عزیزالله اف داریم که با همکاری شهرداری ثامن صورت خواهد گرفت و قرارداد مطالعاتی آن بسته شده است و امیدواریم که احیای این مجموعه در بخش‌های مختلف به زودی صورت بپذیرد.

مکرمی‌فر عنوان کرد: ۲۸۰ پروژه نیمه تمام در استان داریم که عمدتا پروژه‌های اقامتی هستند و میانگین انجام پروژه‌ها ۴۶ درصد است که بیش از  ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش در آن‌ها وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اضافه کرد: حقیقت آن است که در حوزه گردشگری نیاز سنجی و امکان سنجی درستی صورت نگرفته است و ما اگر این پروژه‌ها از سال‌های ۸۵ و ۸۶ شروع به کار نکرده بودند امروز به آن‌ها مجوز شروع به فعالیت نمی‌دادیم.

وی با بیان اینکه نیازمند نقشه جامع گردشگری استان در همه بخش‌ها هستیم، گفت: تا زمانی که این نقشه شکل نگیرد مشکلات ما در حوزه‌های مختلف ادامه خواهد داشت و ما باید از طریق اصلاح قوانین زمینه را برای رشد همه جانبه گردشگری فراهم کنیم.

مکرمی‌فر اظهار کرد: ۳۵۰ اقامتگاه دولتی در استان وجود دارد اما سیاست سازمان و دولت بر این است که این مجموعه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود که برخی از این مجموعه‌ها توانسته‌اند خود را به استانداردهای هتل نزدیک کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: ۱۱۸ اقامتگاه بومگردی در استان اخذ مجوز کرده‌اند که از این تعداد ۳۰ مجموعه آماده بهره‌برداری هستند و استقبال خوبی از این مجموعه‌ها صورت گرفته است.

مکرمی‌فر خاطرنشان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند اما در کشورهایی مانند ترکیه این تورها و مراکز صنفی خدمات مسافرتی هستند که اقدام به جذب گردشگر می‌کنند و به یاری دولت می‌آیند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: در شش ماهه اول امسال ۳ هزار و ۶۷۲ گردشگر بیمار غیر ایرانی توسط ۹ شرکت گردشگری سلامت وارد مشهد شده‌اند و این آمار به جز آماری است که توسط دلال‌ها به کشور آورده می‌شوند.

وی عنوان کرد: شهرداری در گذشته مجوز اقامتی می‌داده است ولی امروز این روند تغییر کرده و نیاز به تایید ما دارد.

مکرمی‌فر با بیان اینکه ۱۲۰ مجموعه اقامتی نظامی در مشهد وجود دارد، اضافه کرد: ما طبق قانون از این به بعد به هیچ مجموعه دولتی اجازه احداث مجموعه اقامتی را نخواهیم داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در مقطعی پروژه ساخت زائرسراهای ارزان قیمت برای زائرانی که نیاز به حمایت دارند در دستور کار قرار گرفت و البته این موارد باید با استاندارد زائرسرا ساخته شود و اجازه ساخت تحت عنوان هتل را ندارند و مالکیت این مجموعه‌ها هم دولتی نیست و به بنیاد زائر تعلق دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک مزیت رقابتی در ایران به وجود آمده است تحت عنوان ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان و ما باید با زمان‌سنجی این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

مکرمی‌فر در خصوص سه چالش اصلی صنعت گردشگری در استان اظهار کرد: موضوع اول بحث زائرسراها و اقامتگاه‌هاست که بایستی مرتفع شود تا صنعت گردشگری کمتر دچار مشکل شود. مموضوع دوم سرمایه‌گذاری خارجی است که قوانین از آن‌ها حمایت نمی‌کند و فعالیتشان کند می‌شود که این مشکل نیز بایستی برطرف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: چالش سوم نوسانات نرخ ارز است که باعث شده تا دفاتر خدمات مسافرتی ما دچار مشکل شوند و نتوانند به خوبی فعالیت داشته باشند البته در کنار این موارد می‌توان به موازی کاری نهادها با سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد.

وی افزود: شهرداری در حال تملک بناهای قدیمی شهر است و در قدم بعد بنا دارد تا آن‌ها ر ا احیا کند که این پروژه از خانه داروغه شروع شده است و در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

مکرمی‌فر تصریح کرد: احیای هشت گذر قدیمی در مشهد نیز در برنامه ما قرار دارد که برنامه آن را تدوین کرده‌ایم و بنا داریم تا به شهرداری تحویل دهیم و به تدریج بتوانیم این بناها را بازسازی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه نظارت دقیقی بر اماکن اقامتی صورت می‌گیرد؛ اضافه کرد: ۹۷ درصد مسافران خارجی به مشهد متاهل هستند که وزارت امور خارجه به آن‌ها سه ماه اجازه اقامت می‌دهد و سه درصد مجرد هستند که وزارت خارجه به آن‌ها ۱۰ روز اجازه اقامت می‌دهد و در این زمینه مطلقا مشکل خاص وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع دستی در زمینه سنگ‌های قیمتی، چرم و صنایع چوبی بیشترین میزان صادرات را داشته‌ایم که این رقم در سال جاری سه میلیون دلار و در سال ۹۶ بیش از ۲۱ میلیون دلار بوده است.

مکرمی‌فر در خصوص حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در مشهد عنوان کرد: در محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود نداردچه از نظر میزان سرمایه‌گذاری چه از نظر مالکیت سرمایه‌گذاری خارجی.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی با استقبال زیادی روبرو شده‌اند و مثلا اقامتگاه‌های ما در خواف تا ۶ ماه آینده توسط مسافران اروپایی رزرو شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.