نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران خطاب به شهردار تهران گفت: با مجموع بدهی کنونی، نباید شهرداری تهران را همه‌کاره بدانیم، آقای شهردار اورژانس هوایی مأموریت شهرداری نیست در فضایی که در اجرای ابتدایی‌ترین مأموریت‌های خود مانده‌ایم.

سید حسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از ارائه برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران توسط شهردار به شورا، بابیان اینکه با کلیات این برنامه موافق هستم اما لازم است نکاتی درباره این برنامه ارائه موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: به‌عنوان یک عضو از اعضای دائمی جامعه مددکاری اجتماعی کشور از شهردار و همکارانش خواسته می‌شود از اتخاذ رویکرد مهندسی به معنای سخت‌افزاری به جامعه و آسیب‌های اجتماعی همچون متکدیان، معتادان و سایر آسیب دیدگان اجتماعی پرهیز شود زیرا این پدیده‌ها حاصل کج کاری نظام‌های فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و سیاسی و ناکارآمدی نهادهایی همچون خانواده است.

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران نرخ طلاق به مرز ۵۰ درصد نزدیک شده است، اعلام کرد: نمی‌توان منکر پدیده‌های ناهنجار و آسیب‌های اجتماعی شد، اما تعیین مهلت یک‌ساله برای حل برخی از آسیب‌ها ازجمله جمع‌آوری و بازگرداندن متکدیان به معتادان به شهرشان از سطح شهر تهران، نیاز به تأمل بیشتری دارد ازاین‌رو خواهش می‌کنم نسبت به این دیدگاه تجدیدنظر کنید و درباره این مباحث حتماً با نهادهای علمی و متخصصان این حوزه در ارتباط باشید.

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، همچنین تأکید کرد: انتظار می‌رفت در برنامه سوم پنج‌ساله شهرداری تهران نسبت به حوزه سازمان مدیریت منابع انسانی توجه بیشتری شود. در حال حاضر باوجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در دور جدید مدیریت شهری، شهرداری تهران ۶۶ هزار و ۹۷۰ نفر نیرو به‌استثنای نیروهای انسانی شاغل در شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری در حوزه نگهداشت شهری دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجموع پست و جایگاه‌های سازمانی شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های تابع آن کمتر از ۳۳ هزار جایگاه شغلی است که با توجه به نیروهای موجود و تعداد پست‌های سازمانی، می‌توان گفت از حیث نیروی انسانی و ساختار سازمانی بیش از ۱۰۰ درصد عدم تعادل وجود دارد.

رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران با اشاره به تبصره ۴ بودجه سال ۹۷، گفت: بر اساس این تبصره شهرداری تهران مکلف شده است سالانه ۶ درصد به منظور متناسب‌سازی نیروی انسانی با نیازهای واقعی شهری کاهش نیرو داشته باشد، همچنین ۳ درصد نیروی متخصص از دانشگاه‌های معتبر جذب کند و تا پایان امسال ۱۰ درصد از سطوح سازمانی خود را کاهش دهد، اما باکمال تأسف دغدغه و حساسیتی برای اجرای این تبصره دیده نمی شود، این در حالی است که سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه جاری شهرداری تهران است که بیش از ۵۰ درصد آن صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود.

رسولی درباره اقتصاد حوزه مدیریت شهری نیز تأکید کرد: مجموع بدهی شهرداری تهران به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است درحالی‌که بودجه سال جاری ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، به‌طور متوسط سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به جمع بدهی شهرداری تهران اضافه می‌شود و همان‌گونه که سیاست مدیریت شهری شهر فروشی نیست ازاین‌رو باید سازمان و مأموریت‌های شهرداری چابک سازی شود.

خزانه‌دار شورای شهر تهران اظهار کرد: در این شرایط نباید شهرداری تهران را همه‌کاره بدانیم و مسئول پندار حساب کنیم، آقای شهردار اورژانس هوایی مأموریت شهرداری نیست در فضایی که در اجرای ابتدایی‌ترین مأموریت‌های خود مانده‌ایم. برای تأمین منابع موردنیاز شهرداری جز اینکه در برنامه سوم شرایطی را فراهم شود و ریل‌گذاری به سمتی حرکت کند که با استفاده از قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی شرایطی را ایجاد که اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی مجاب شوند که مشارکت در تأمین زیرساخت‌های شهری و تأمین خدمات شهری ازجمله پروژه‌های سودآور است، چاره ای نداریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.