«جعفر الرسول الحمدانی» امروز (سه شنبه) در نشست تجاری ایران و عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود: هنگامی که کل جهان ما را رها کردند، ایران به سمت ما شتافت و هرگز از پشتیبانی عراق کوتاه نیامد.

الحمدانی اظهار داشت: پس از پیروزی بر گروه های تروریستی، امری لازم و واجب است که لطف ایران در حق عراق پاس داشته شود.

رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی عراق گفت: در کنار مواضع سیاسی حکومت عراق، بخش خصوصی این کشور نیز وظیفه خود می داند که با ایران همکاری داشته باشد و نمی پذیرد ملت ایران در تحریم قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه استکبار جهانی دشمن ملل آزاده و دوستی آنهاست، اضافه کرد: هدف از همکاری با ایران، حفظ مشارکت اقتصادی کنونی نیست، بلکه قصد داریم که این روابط را گسترده تر کنیم.

الحمدانی به افزایش روابط تجاری ۲ کشور در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: بخشی از این افزایش روابط تجاری به دلیل کاهش ارزش ریال نسبت به سایر ارزهاست.

رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی عراق همچنین به نوسان های ارزی ایران اشاره کرد و گفت: «آنچه امروز ایران انجام داده، یک چاقوی ۲ لبه است؛ این مساله (کاهش ارزش ریال نسبت به سایر ارزها) شاید به ضرر شرکت های تولیدی باشد اما در شرایط فعلی منفعت های زیادی دارد.»

وی افزود: تحریم های دیگری در راه است و می خواهند ملت ایران را تسلیم کنند، اما در این شرایط ما در کنار ملت ایران هستیم و سعی خواهیم کرد مشکلات مشارکت اقتصادی را شناسایی و رفع کنیم.

الحمدانی اظهار داشت: آمریکا می داند که تحریم نیازمند جلوگیری از ورود ارز به ایران است؛ من معتقدم راه حل های ساده ای برای انتقال ارز وجود دارد، به عنوان نمونه می توان از طریق بانک های محلی این مساله را حل کرد.

«علاوه بر این، برخی بانک ها مایلند اگر بانک های خصوصی ایرانی موافق باشند، بانک های مشترکی تشکیل دهند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود، موضوع استاندارد محصولات ایرانی را یکی از مشکلات همکاری های اقتصادی ۲ کشور ذکر کرد و گفت: ورود محصولات بی کیفیت موجب بدنامی تولیدات ایرانی در بازارهای محلی عراق می شود و من امیدوارم این موضوع از طرف مسئولان ایرانی پیگیری و برطرف شود.

سه مانع پیش روی همکاری های اقتصادی ایران و عراق

«غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این دیدار روابط ایران و عراق را راهبردی توصیف کرد و گفت: عراق یکی از اولویت های تجاری ایران در منطقه و جهان به شمار می رود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی ایران همواره علاقه مند است که تجارب خود را به فعالان اقتصادی انتقال دهد و به توسعه این کشور کمک کند.

رئیس اتاق ایران افزود: وجود برخی از مشکلات، مانع دستیابی 2 طرف به سطح مناسبات اقتصادی شده که از آن جمله می توان به «نبود روابط بانکی و پوشش بیمه ای»، «مشکلات رفت و آمد فعالان اقتصادی» و «اختلاف های اقتصادی» اشاره کرد.

شافعی افزود: مساله مطالبات پیمانکاران در بخش خدمات فنی - مهندسی موضوعی است که اتاق های 2کشور برای رفع این مشکل باید تلاش کنند؛ زیرا این مساله در آینده روابط دوجانبه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه عمده روابط اقتصادی ایران و عراق در حوزه فعالیت بخش خصوصی است، گفت: اگرچه روابط تجاری 2 کشور چندان از مسایل سیاسی تاثیر نمی پذیرد، اما باید از سیاستمداران بخواهیم بسترهای لازم را بیش از پیش فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تداوم و توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف از جمله صنایع پتروشیمی، حمل و نقل، توریست درمانی، محیط زیست، خودرو، مخابرات، خدمات فنی و مهندسی و تحقیق و توسعه زمینه ساز روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش ایرنا، نشست تجاری ایران و عراق امروز با حضور جعفر الرسول الحمدانی رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی عراق، فاضل الحمدانی رئیس اتاق مشترک عراق و ایران و «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک ایران و عراق برگزار شد.

بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال گذشته 6 میلیارد و 502 میلیون دلار بود که بجز 77میلیون دلار صادرات عراق به ایران، بقیه به صادرات ایران به عراق اختصاص داشت.

مهمترین اقلام صادراتی ایران به عراق شامل «اجزا و قطعات توربین های بخار»، «صفحه ها، ورقه های نازک و نوارهای پلاستیکی»، «پنیر»، «بستنی» ، «لوازم خانگی»، «کولرهای آبی خانگی»، «مصنوعات پلاستیکی» و «لوازم آشپزخانه» است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.