گفته می‌شود که سالها پیش خطر قحطی اروپائیان را تهدید می‌کرد و مردم بسیاری از کشورها با معضل گرسنگی روبه‌رو بودند؛ همین موضوع سبب شد تا مردم چکسلواکی در صدد راه چاره‌ای بربیایند تا دیگر هیچ‌گاه دچار قطحی نشوند. آنها در زمان قحطی، برخی از سنگ‌های کنار رودخانه را حکاکی کردند؛ هدفشان از این کار نشان دادن زنگ خطری به آیندگان بود. به عبارت دیگر آنها تلاش کردند تا به نسل‌های بعدی خود بگویند که اگر آب رودخانه به حدی رسید که سنگ نوشته‌ها مشخص شد، به این معناست که قحطی بزرگی پیش‌رو دارند.

در واقع مردم چک سنگ‌های اطراف رود البه (Elbe River) را حکاکی کرده و رویشان عباراتی نوشتند تا به نسل‌های بعدی هشدار بدهند. این رود از جمهوری چک سرچشمه گرفته و در اروپای مرکزی جریان می‌یابد. اگر بخواهید موقعیت دقیق سنگ‌ها را بدانید آنها در شهری به نام دییچین (Děčín) هستند.

هانگر استون

هانگر استون

هانگر استون ها در چه وضعیتی هستند؟

متاسفانه در حال حاضر با گرم شدن هوا حدود 12 هانگر استون سر از آب بیرون آورده‌اند و به راحتی قابل مشاهده هستند. شهرنشینان سنگ‌ها را دارای علامت‌های جدیدی کردند که میزان پایین رفتن آب را مشخص کرده باشند. حالا افراد زیادی برای تماشای هانگر استون‌ها به چک می‌روند اما باید توجه داشت که هدف از وجود این سنگ‌ها در طول تاریخ جلب توجه عابران به گرم شدن زمین و سختی‌هایی‌ست که این معضل در پی خواهد داشت.

با هم مروری می‌کنیم بر معنای برخی عباراتی که روی هانگر استون‌ها حکاکی شده است:"کاهش سطح آب باعث کم شدن محصولات کشاورزی، مواد غذایی، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قحطی خواهد شد" یا "وقتی من را دیدی اشک بریز" و...

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افراد مختلفی در فواصل زمانی گوناگون روی هانگر استون‌ها حکاکی کرده‌اند برای مثال در سال‌های ۱۴۱۷, ۱۶۱۶, ۱۷۰۷, ۱۷۴۶ ۱۷۹۰, ۱۸۰۰, ۱۸۱۱, ۱۸۳۰, ۱۸۴۲, ۱۸۶۸, ۱۸۹۲ روی سنگ‌ها نوشته شده است. حالا هانگر استون‌ها نمادی از یک داستان غمگین هستند و گردشگران از آنها دیدن ‌می‌کنند. فراموش نکنید که تغییر فصل نیز نقش بسزایی در نمایان شدن برخی از سنگ‌ها دارد و در برخی فصول هانگر ‌استون‌های بیشتری سر از آب بیرون می‌آوردند؛ با این حال تابستان امسال (۲۰۱۸) باری دیگر خشکسالی اروپا را تهدید می‌کند و ‌این سنگ‌های پیام‌رسان، دوباره سر از آب بیرون آورده‌اند.‌

هانگر استون

هانگر استون

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.