نخست وزیر انگلیس در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی به صراحت گفت که ایران به تعهدهای خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند باقی مانده است.

 «ترزا می» در مصاحبه با شبکه خبری «سی .بی. اس» که جمعه گذشته صورت گرفته و مشروح آن روز دوشنبه منتشر می‌شود، در پاسخ به این سوال که آیا ایران به برجام پایبند است، گفت: «بر اساس آنچه که شاهدیم، بر این باوریم که دارند این کار را می‌کنند.»

 ترزا می در این مصاحبه با ادعای این‌که برجام مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی است، حفظ این توافق را خواستار شد.

نخست وزیر انگلیس در بخش دیگر این مصاحبه که قرار است فردا دوشنبه پخش شود، افزود: «ما با ایالات متحده هم عقیده هستیم که جنبه‌های دیگری از رفتارهای ایران وجود دارد که باید به آن بپردازیم.»

وی با طرح موشک‌های بالستیک و «نحوه رفتار ایران که منطقه را بی‌ثبات می‌کند» به عنوان دو مسئله‌ای که باید به آن‌ها پرداخت، گفت: «اما در عین حال می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم یک توافق هسته‌ای داریم که مانع از دستیابی آن‌ها (ایرانی‌ها) به سلاح هسته‌ای می‌شود.»

نخست وزیر انگلیس در خاتمه گفت: «معتقدیم که این توافق باید حفظ شود. دیگر طرف‌های درگیر این توافق نیز بر این باورند که این توافق باید حفظ شود.»

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در تیر ماه سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) به دست آمد. آمریکا اردیبهشت  امسال به طور یکجانبه از برجام خارج شد، اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدودساز را برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.

کمیسیون اروپا نیز اول شهریور ماه اعلام کرد که توافقنامه‌ای به ارزش 18 میلیون یورو متمرکز بر همکاری با بخش خصوصی ایران را به تصویب رسانده است. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این مصوبه مربوط به توافقی است که دو سال پیش برای همکاری با اروپا صورت گرفته و با بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام ارتباطی ندارد.

مقام‌های ایرانی بر ناکافی بودن اقدام‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق و جبران چالش‌های ناشی از خروج واشنگتن از برجام تاکید کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.