الاخبار چاپ بیروت نوشت: با توجه به اینکه همچنان بر سر معیارهای انتخاب نخست وزیر اینده عراق، بحث و مناقشه هایی وجود دارد، به نظر می رسد شانس های عادل عبدالمهدی در این مورد کاهش یافته است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: به موازات این مساله، دینامیک های منطقه ای اشکار شده است که می تواند ابعاد تازه ای به ویژه از سوی آنکارا، به میدان سیاسی عراق، بیفزاید.

پس از آنکه برای مدتی کوتاه عادل عبدالمهدی گامهای محکمی به سمت دست یابی به منصب نخست وزیری پیمود، تحت تاثیر تاکید ائتلافهای سائرون و الفتح بر منحصر کردن مناقشه ها حول محور معیارهای مطلوب نخست وزیری، شانس های عبدالمهدی روز به روز در حال کاهش یافتن است، بویژه آنکه این دو ائتلاف همچنان از اعلام اسامی خودداری می کنند. در همین رابطه، منابع سیاسی در گفتگو با الاخبار تاکید کردند که آسیاب مذاکرات، پیرامون تعیین معیارها و ویژگی هایی برای نخست وزیر و البته از دیدگاه آیة الله سیستانی، می چرخد. این منابع تصریح می کنند که عبدالمهدی به این منصب نمی رسد، در عین حال که به احتمال زیاد، حزب الدعوه هم از دولت آینده به دور خواهد بود.

منابع دیگر اما بر این عقیده اند که انچه در حال حاضر در عراق جریان دارد، خرید وقت و سوزاندن اسمهاست و انتظار می رود که مناقشه ها در نهایت به سمت انتخاب نخست وزیری هدایت شود که از اجماع سیاسی و تایید مرجعیت برخوردار است. در این میان، عبدالمهدی و فالح الفیاض، قربانی طرح زودهنگام اسامی شده و از این منصب دور شدند.

به موازات تحرکات داخلی در عراق، عناصر منطقه ای نیز توجه خاصی به مسائل این کشور نشان داده اند. در همین چارچوب، سفر خمیس الخنجر به ترکیه، دلالت مهمی دارد، بویژه با توجه به اینکه سفر مذکور پس از انتخاب الحلبوسی بعنوان رئیس مجلس عراق صورت گرفت. اتفاقی که یک پیروزی برای هم پیمانان تهران محسوب می شود و همزمان، شکستی است برای اخوان المسلمین و هم پیمانان آن، ترکیه و قطر. اما سفری که رهبری ائتلاف ملی عراق به ریاست خنجر به آنکارا داشت و دیدار او با رجب طیب اردوغان، می تواند باب بازگشت قویتر ترکیه-قطر به عراق را بگشاید. این مساله نشان دهنده تلاش آنکارا برای تقویت حضور خود از طریق شبکه ای از هم پیمانان است که می تواند از طریق آنها با ریاض و هم پیمانان آن مقابله کند. این در حالی است که صحبتهایی در مورد نزدیکی دیدگاههای آنکارا و تهران در رابطه با مسائل عراق شنیده می شود و چه بسا همین مساله خنجر را بر آن داشته است تا به هادی العامری و نوری المالکی نزدیک شود و به این ترتیب، از دروازه توافق داخلی، سیلی محکمی به ریاض بزند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.