امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش صبح امروز در نشست شنبه‌های انقلاب با بیان اینکه نیروی دریایی یک نیروی تجهیزات‌محور است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج مستشاران خارجی از کشور، گمان دشمنان این بود که ما تخصص استفاده از تجهیزات خود را نداریم؛ اما در هفتم آذر ۱۳۵۹ عملیات مروارید را انجام دادیم که باعث شد صدمات زیادی به عراق وارد شود.

وی در ادامه افزود: به فرموده فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) مردم باید بدانند که توان نیروی دریایی ما چقدر است و ما در راستای فرامین امام (ره) و مقام معظم رهبری با جهاد خودکفایی در بحث تعمیرات و ساخت قطعات پیش رفتیم. در سال ۱۳۷۶ مقام معظم رهبری امر به ساخت ناوشکن دادند که بلافاصله اقدام به طراحی شد.

دریادار سیاری توضیح داد: در سال ۱۳۸۲ اولین ناو موشک‌انداز پیکان در نوشهر ساخته شد. این ناو، با ایمان جوانان انقلابی ما ساخته شد و پس از آن در سال ۱۳۸۸ ناو جوشن و به همین ترتیب ناوشکن‌های دیگر به نیروی دریایی اضافه شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش ادامه داد: در سال ۱۳۸۶ گزارشی درباره تجهیزات دریایی به مقام معظم رهبری ارائه دادم و ایشان تأکید داشتند که عمر تجهیزات باید انقلابی باشد، نه قانونی. ناوشکنی که فرمانده کل قوا دستور ساخت آن را در سال ۱۳۷۶ داده بودند، در سال ۱۳۸۸ با نام «جماران» به بهره‌برداری رسید. قطعات مورد نیاز نیز با تلاش متخصصان کشور در داخل ساخته شد. خط تولید ناوشکن به مرور تکمیل شد و به دنبال آن ساخت زیردریایی هم در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در ادامه راهی که برای خود در نظر گرفته بودیم، موفق شدیم که توان ساخت زیردریایی سبک و نیمه‌سنگین را به دست بیاوریم و به یاری خدا زیردریایی سنگین را هم راه‌اندازی خواهیم کرد. ما ادعا داریم که می‌توانیم پاسخ‌گوی نیاز داخلی باشیم.

امیر سیاری درباره آموزش نیروهای متخصص در پایان گفت: از سال ۱۳۶۱ تا کنون تخصص لازم در بحث آموزش نیروهای متخصص نیروی دریایی در کشور انجام می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، نشست شنبه‌های انقلاب با عنوان «اقتدار ملی»، صبح امروز (۳۱ شهریور ۱۳۹۷) در تالار هویزه موزه دفاع مقدس با حضور سرلشکر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار دریادار «علی فدوی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، سردار «علی فضلی» فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) و «محسن رفیق‌دوست» وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.