لاوروف امروز پس از نشست با ایگور تسرناداک وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین افزود:مسکو از توافق نامه صلح دیتون حمایت کرده و به یکپارچگی بوسنی و هرزگوین که کشوری با دو هویت سیاسی و سه قومیت است، احترام می گدارد.

لاوروف همچنین با یادآوری اینکه فدراسیون روسیه علاقمند به بهبود همکاری با بوسنی و هرزگوین و تمامی منطقه است،ادامه داد: به تازگی رشد مداوم تبادل کالا در حال افزایش و بخصوص اکنون که مشکلات در صادرات میوه و سبزیجات از بوسنی و هرزگوین به فدراسیون روسیه برطرف شده است.

وی همچنین به چهلمین سال همکاری گازی روسیه با منطقه بالکان اشاره کرد و گفت :صادرات گاز از فدراسیون روسیه برای این منطقه به طور مداوم ادامه دارد.

وزیر امور خارجه روسیه یادآورشد که فعالیت کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و توافق های انجام شده برای لغو مالیات مضاعف و بهبود همکاری های علمی و فرهنگی با بوسنی و هرزگوین نشانگر سطح مناسبت دو کشور است.

تسرناداک وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار گفت که موضع سارایوو در صحنه بین المللی تغییر نخواهد کرد و ما از تحریم اتحادیه اروپا علیه مسکو تبعیت نمی کنیم.

لاوروف پس از پایان دیدار با مقام های بوسنی و هرزگوین برای دیدار و گفت و گو با مقام های جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوین وارد بانیالوکا مرکز صربسکا شد.

بوسنی و هرزگوین در اول مارس ۱۹۹۲ از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

این کشور پس از جنگ های داخلی میان سه گروه نژادی بوسنیایی، صرب و کروات که سر انجام با دخالت سازمان ملل و استقرار نیروهای حافظ صلح پایان یافت، بر اساس پیمان صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ میلادی به دو هویت سیاسی به نام جمهوری صرب ها و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با ۱۰ استان دست یافت.

اکنون سه رئیس جمهوری به صورت نوبتی، بوسنی و هرزگوین را اداره می کنند که این در نوع خود منحصر بفرد است.

صرب های بوسنی و هرزگوین که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت بوسنی هرزگوین را تشکیل می دهند در چارچوب جمهوری صرب ها در این کشور در بیشتر زمینه ها، سیاستی مستقل دارند و با صربستان در تمامی حوزه ها بخصوص همکاری های اقتصادی و تجاری رابطه بسیار نزدیکی دارند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.