نشریه دیلی‌بیست در گزارشی به نقل از یک دیپلمات سابق آمریکایی نوشته است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در بدو آغاز به‌کار جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به وی هشدار داده که حق آغاز جنگ با ایران را نخواهد داشت.

به نوشته دیلی‌بیست، این دیپلمات سابق آمریکایی به‌طور کامل با روند تغییر مشاور امنیت ملی کاخ سفید آشنا بوده و در جریان آن قرار داشته است. این به دوره‌ای بازمی‌گردد که جان بولتون، جایگزین هربرت مک‌مستر شد.

گزارش دیلی‌بیست تائیدکننده این نگاه مقامات ایرانی است که بر اساس محاسبات سیاسی، جنگی بین ایالات متحده و ایران در منطقه رخ نخواهد داد.

دیلی‌بیست، روایت متفاوت‌تری را نیز از یک دیپلمات دیگر نقل کرده است. «من می‌دانم که تو در دوره مسئولیت قبلی، می‌خواستی چند جنگ را آغاز کنی. به تو چنین اجازه‌ای نخواهم داد.» این جمله را هم یک مقام ارشد کاخ سفید نقل کرده است.

مشاوران غیر رسمی ترامپ می‌گویند که او مجبور بوده با توجه به قولی که در مبارزات انتخاباتی داده، آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک خارج کند با این حال، تیم امنیت ملی ترامپ با بازی «پلیس خوب، پلیس بد» با اروپایی‌ها، در تلاش است تا بهترین بخش‌های برجام [از منظر طرف غربی] را در جای خود نگه دارد.

دیلی بیست در بخش دیگری می‌نویسد: «مقامات اروپایی از ایران می خواهند تا به توافق احترام بگذارد و هرچه تحریم را بپذیرد و صبر کند تا دولت ترامپ با رای مردم آمریکا از کار برکنار شود. در همین حال، ایران از نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل بهره خواهد برد تا نقش یک بازیگر منطقی را ایفا کند که در برابر قلدری ترامپ ایستاده است و از سوی دیگر در تلاش است با روسیه، چین و حتی هند، دیگر متحد آمریکا، بازاری جایگزین ایجاد کند که مشکلات اقتصادی را دفع می‌سازد.»

دیلی‌بیست همچنین مدعی است که تیم امنیت ملی ترامپ نگران است که طرف ایرانی با دیدار با ترامپ موافقت کند و از سوی ترامپ با تسهیل تحریم‌ها بدون به‌دست آوردن توافقی آن‌چنان سخت با ایران موافقت شود.

به نوشته دیلی‌بیست، ترامپ جنگ با ایران را نمی‌خواهد، فقط می‌خواهد بگوید که توافقی بهتر از توافق اوباما با ایران به دست آورده و این را به مخاطبان خود در آمریکا عرضه کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.