رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین همتای روسی روز دوشنبه در سوچی درباره ادلب دیدار و در مصاحبه مشترکی اعلام کردند تا روز ۱۵ ماه اکتبر (۲۳ مهر) در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه (در ادلب) محدوده غیرنظامی به عمق ۱۵-۲۰ کیلومتر ایجاد می شود و این محدوده را واحدهای گشت سیار ارتش ترکیه و پلیس نظامی روسیه کنترل خواهند کرد. 

کالین روز جمعه طی نشست خبری در آنکارا از همکاری و هماهنگی و آغاز فعالیت سازمان اطلاعات ملی، نیروهای مسلح و نیروهای ویژه ترکیه با نظامیان و طرف های روس برای ایجاد یک منطقه پاکسازی شده از سلاح به وسعت ۱۵ الی ۲۰ کیلومتری در ادلب خبر داد.

وی با تاکید بر &#۳۹;یافتن راه حل برای خروج یا خنثی سازی عناصر تروریست و خلع سلاح آنها در ادلب با همکاری روسیه&#۳۹; بیان کرد: ۱۲ پایگاه دیده بانی و نظارتی ارتش ترکیه نیز در منطقه کاهش تنش ادلب و برخی مناطق دیگر از نظر تجهیزات و نیرو تقویت خواهد شد.

کالین با بیان این که &#۳۹;انداختن تمام بار مبارزه با تروریسم و بحران سوریه به ویژه در ادلب بر دوش ترکیه ناعادلانه، نادرست و غیرقابل قبول خواند و گفت: همان گونه که ترکیه با تلاش دیپلماتیک در صدد صلح جهانی است، جامعه جهانی نیز باید وظایف سیاسی و انسانی خود را در این زمینه انجام دهد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از ادامه انجام گشت های مشترک ترکیه و آمریکا در منبج سوریه خبر داد و افزود: نیروهای مسلح دو طرف در این زمینه هماهنگی لازم را انجام می دهند و مرحله جدید فعالیت های مربوط به آموزش و گشت مشترک آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: آنکارا انتظار دارد نقشه راه منبج بدون تاخیر و طبق برنامه اجرا شود چرا که ترکیه تاکنون به آن پایبند بوده و آماده پذیرفتن مسئولیت های خود در چارچوب آن است اما ادامه تعامل دولت آمریکا با یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) باعث نگرانی شدید ترکیه می شود.

کالین بار دیگر از آمریکا به علت حمایت مالی و تسلیحاتی از ی.پ.گ و پ.ی.د در شمال سوریه انتقاد کرد و ادامه داد: ادامه حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه ای آمریکا از این گروه ها به رغم همکاری با ترکیه در منبج غیرقابل قبول است.

وی همچنین از ادامه عملیات برون مرزی سازمان اطلاعات ملی و دیگر بخش های امنیتی ترکیه در راستای مبارزه با تروریسم خبر داد و گفت: &#۳۹;جنایات گروه های تروریستی علیه ترکیه هرگز بدون مجازات نخواهند ماند و این گروه های تروریستی را بدون در نظر گرفتن قدرت های حامی آنها مجازات خواهیم کرد.&#۳۹;

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.