صادق زیباکلام با بیان اینکه تنها جایی که در ایران در دست حکومت نیست و می‌توان یک نفسی کشید فضای مجازی است، گفت: به همین دلیل در ایران این فضا پررنگ شده است و از آن استفاده‌ی اخلاقی و منصافه نمی‌شود و هرکسی می‌تواند در فضای مجازی با نام خودش و یا با اسم مستعار حضور داشته باشد.

وی افزود: همه‌ی این‌ها باعث شد تا مثلا در زمان انتخابات، آقای رییسی از محبوبیت آقای تتلو در بین جوانان استفاده کند و  این غایت بی‌اخلاقی سیاسی بود. اصلا چرا باید یک جریان سیاسی برای چهارتا رای اینکار را بکند؟

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: البته چون صدا و سیما، تربیون‌های نمازجمعه و برخی از خبرگزاری‌ها در انحصار  اصولگرایان است، این انحصار اقلیت‌های تندرو بر رسانه‌های کشور  باعث شده است که فضای مجازی در ایران جا باز کند. اگر شما به کشورهایی مثل نروژ و هند سفر‌ کنید متوجه می‌شوید که انحصار رسانه‌ها در دست حکومت نیست و فضای مجازی آن ارزش و اهمیت را ندارد.

زیباکلام در ادامه گفت: مثلا اگر در کشورهای دیگر یک فوتبالیست از یک کاندید انتخاباتی حمایت کند، این قضیه خیلی پررنگ نمی‌شود؛ به این دلیل که وضعیت فضای مجازی آن‌ها مثل ایران نیست اما در ایران به خاطر رشد خارق العاده و عظیمی که شبکه‌های مجازی پیدا کرده‌اند، بهره‌برداری‌های کاسبکارانه و سیاسی از این فضا اتفاق می‌افتد.

وی با ذکر مثالی گفت: من یک نمونه‌ی زنده برای شما مثال بزنم، در فضای مجازی پستی را درباره‌ی سخنان یکی از مسوولان روحانی گذاشته بودم که در آن گفته بودند «برای سمت‌هایی که باید روحانیان عهده‌دار شوند، مثل نهاد رهبری در دانشگاه ها یا قوای مسلح، در آینده به سیصد روحانی نیاز داریم‌» و من در پاسخ به ایشان گفتم «اگر این افراد که عهده‌دار سمت شدند به طور میانگین هرکدام دو و نیم میلیون تومان حقوق بگیرند، جمع آن‌ها در سال حدود ۸ میلیارد تومان می‌شود.»

او اضافه کرد : حالا تندروها به من حمله می‌کنند که کدام طلبه ماهی دو و نیم‌میلیون تومان می‌گیرد؟ در حالی که من هرگز نگفته‌ام که طلبه‌ها دو و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرند بلکه گفته بودم وقتی آن‌ها سمت‌های تربیتی، فرهنگی، مدیریتی و پژوهشی را احراز می‌کنند مشخص است که کم ترین حقوقشان به عنوان روحانی در آن نهاد دو و نیم میلیون تومان است. منظور اینکه به خودشان اجازه می‌دهند راحت تحریف کنند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: نباید تصور کرد که فقط اصوگرایان از فضای مجازی استفاده‌ی نادرست می‌کنند، آیا می‌توان پرسید چه کسی استفاده‌ی نادرست نمی‌کند؟ اما مساله‌ی اساسی این‌ است که چرا فضای مجازی آنقدر اهمیت پیدا می‌کند؟ اگر صدا و سیما و تربیون‌های نماز جمعه در دست عده‌ای خاص نبود‌ من فکر نمی‌کنم که فضای مجازی آنقدر اهمیت پیدا می‌کرد.

آقای زیباکلام اضافه کرد: متاسفانه همانطور که از صداوسیما بعضا استفاده‌های غیراخلاقی می‌شود و تهمت‌هایی را از نظر سیاسی به خیلی‌ها وارد می‌کنند در صورتی که طرف مقابل نمی‌تواند پاسخی بدهد، در فضای مجازی نیز همین اتفاق پیش می‌آید. زیرا فضای مجازی که در کره‌ی ماه نیست، بلکه در همان‌ جامعه‌ای است که بخشی از آن صداوسیما و تربیون‌ نماز جمعه‌ی یک‌سویه وجود دارد‌.

 

او افزود: من نمی‌خواهم بگویم‌ اگر صدا و سیما در دست اصلاح طلبان بود این ‌مشکل‌ها به وجود نمی‌آمد، بلکه منظور من این است که نباید هیچ تربیونی در دست یک جریان خاص باشد و اگر همه‌ی صداها، مطالب و افق‌های مختلف از تربیون‌های صداوسیما و نماز جمعه شنیده شود فضای مجازی خود به خود اهمیت خود را از دست می‌دهد. اگر اخبار صدا و سیما را رصد کنیم می‌بینیم در دنیا هیچ اتفاقی به خلاف باورهای جمهوری اسلامی نیفتاده است و  معلوم است که دروغ است مگر می‌شود چنین اتفاقی بیفتد؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.