نیکی هیلی بامداد جمعه ۳۰ شهریور گفت: هیچ کشوری به اندازی جمهوری اسلامی ایران منبع بی ثباتی و برخوردها نیست اما بخش اصلی گفتگوها در شورای امنیت به جای ایران به اسرائیل اختصاص دارد.

وی گفت: بیش از چهل است که ایران خارج از قانون رفتار می کند و بسیار سخت است که نام یک درگیری در خاورمیانه را بدون اشاره به ردپای ایران ببریم.

خانم هیلی افزود: ایران از دیکتاتورهایی حمایت کرده که علیه مردم خودشان از گاز شیمیایی استفاده کرده اند. تهران به سیتزه جویان موشک می دهد، به جنگجویان و تروریست های خارجی منابع می دهد و علیه منافع و سیاست های شورای امنیت فعالیت دارد. در سراسر خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران حاکمیت همسایگان خود را به خطر می اندازد. در لبنان، سوریه و یمن به طور کامل به حاکمیت آنها بی توجه است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود:‌ در ماههای اخیر تجاوزات ایران افزایش یافته و به طور آشکار نیروهای نیابتی با پول، آموزش و تجهیزات تهیه شده از سوی تهران در عراق فعالیت دارند.

هیلی در پایان سخنان خود با اشاره به جزئیات فعالیت های ایران در عراق گفت تهران می خواهد عراق ضعیف بماند تا فعالیت های تروریستی خود را در آنجا توسعه بدهد. مداخلات ایران نه تنها مانع پیشرفت مردم عراق نیست بلکه مایه درگیری و جنگ بیشتر در آنجاست. همه اعضای شورای نگهبان باید نگران باشند.

سخنرانی هیلی موجب شد جلسه بدون سخنرانی نمایندگان اسرائیل و فلسطینی ها بدون جمع بندی به پایان برسد.

ترامپ هرگونه درخواست روحانی برای دیدار را بررسی می‌کند

نیکی هیلی همچنین در یک نشست خبری درباره چرایی تغییر موضوع شورای امنیت که ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) با حضور ترامپ برگزار می شود، افزود: تلاش ما بر این است که موضوعات مختلفی که در جهان با آن مواجه هستیم را مطرح کنیم.

وی مدعی شد: ایران همچنان یک مشکل در هر نقطه خطرناکی در جهان است.

هیلی ادامه داد: به نظر می رسد در همه این مناطق رد ایران دیده می شود، بنابراین وقتی درباره ایران صحبت می کنند، درباره گروه های نیابتی و کارهایی که برای بی ثباتی در خاورمیانه انجام می دهند هم صحبت می شود و یقینا در راس مسایل قرار دارد.

هیلی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهوری روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار خواهند کرد یا نه؟ گفت: اگر رئیس جمهوری ایران درخواستی برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا بدهد، این ترامپ خواهد بود که برای انجام آن می تواند تصمیم بگیرد.

وی درباره سوالی درباره نشست ویژه مربوط به عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی و علت تغییر تمرکز بر ایران به تمرکز به سایر موضوعات اظهار کرد: من خیلی روشن کردم. ما در سپتامبر دیدیم که موضوعات مهم زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

نماینده آمریکا ادامه داد: مقامات آمریکا به این نتیجه رسیدند که گسترش موضوع می تواند ارزشمند باشد، من فکر می کنم که این ایده خوبی بود که به جای اینکه فقط درباره یک موضوع صحبت کنیم درباره چندین مساله گفت و گو کنیم.

هیلی اضافه کرد: این برای همه سران حاضر در این نشست هم بهتر است، همان طور که رئیس جمهوری هم می خواست درباره این موضوعات صحبت کند. ما نمی خواستیم محدود شویم اما ایران همچنان بخش اصلی همه این گفت و گوها درباره همه سلاح های کشتار جمعی خواهد بود.

نماینده آمریکا به این سوال که آیا تغییر موضوع نشست نظر خودتان بوده یا رئیس جمهوری چنین نظری داشته است، پاسخ نداد.

وی اظهار کرد: چهارشنبه رئیس جمهوری آمریکا ریاست شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت، به نظر من پربیننده ترین جلسه شورای امنیت خواهد شد، تمرکز اصلی ایران خواهد بود اما اگر سپتامبر پرحادثه را ببینید؛ از موضوع احتمال بمباران شیمیایی ادلب، جنایات مشکوک در انگلستان و تشدید تحریم ها بر کره شمالی، باعث شد موضوع جلسه بازتر شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: روز سه شنبه ترامپ در مجمع عمومی سخنرانی می کند و درباره کمک ها و سخاوتمندی های امریکا به دوستان خود و نه به کسانی که دوستان ما نیستند و مرگ بر کشور آمریکا می گویند، سخن خواهد گفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.