رویترز گزارش داد، با این اتهامات شمار اتهاماتی که به نجیب رزاق، نخست‌وزیر پیشین مالزی وارد می‌شود به ۳۲ فقره رسید. نخست‌وزیر پیشین مالزی چهارشنبه در پی تحقیق در مورد پرونده رسوایی بزرگ مالی بازداشت شد و امروز به دادگاه رفت. نجیب رزاق و همسرش به سوءاستفاده مالی از یک صندوق دولتی متهم هستند.

کمیسیون مبارزه با فساد در مالزی بازداشت نجیب رزاق را تأیید کرده بود. این کمیسیون در مورد دارایی‌های یک صندوق دولتی تحقیق می‌کند که سال ۲۰۰۹ میلادی توسط رزاق نجیب با هدف حمایت از پیشرفت اقتصادی مالزی تأسیس شد. رزاق و خانواده او متهم هستند که از محل این صندوق برای مقاصد شخصی استفاده کرده‌اند. بحث بر سر برداشت بیش از ۵/ ۴ میلیارد دلار است.

سایه این اتهامات سنگین نخست‌وزیر پیشین مالزی را رها نمی‌کند و همین باعث شد تا او در انتخابات پارلمانی ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی متحمل شکست سختی شود و پس از ۹ سال به طور غیرمنتظره از مقام خود برکنار شود. نخست‌وزیر جدید مالزی مهاتیر محمد ۹۲ ساله وعده داده است که در مورد اتهام‌های رزاق تحقیق کند. به گفته دادستان‌ها، نجیب رزاق از موقعیتش به عنوان نخست‌وزیر، وزیر دارایی و رئیس صندوق ۱ام‌دی‌بی برای دسترسی به ۵۵۶.۲۳ میلیون دلار بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ سوءاستفاده کرده است.

نجیب از زمان انتشار گزارش وال استریت ژورنال در سال ۲۰۱۵ درباره انتقال ۶۸۱ میلیون دلار به یک حساب بانکی شخصی متعلق به نخست‌وزیر سابق مالزی دست به گریبان با پرونده پولشویی است. یک سال بعد، وزارت دادگستری آمریکا این انتقال را تایید و اعلام کرد اصل پول به صندوق مذکور تعلق دارد. بحث بر سر برداشت بیش از چهار و نیم میلیارد دلار است که طبق اعلام آمریکا از این صندوق دزدیده شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.