علی خزاعی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برگزاری دهه اول ماه محرم را مردم عهده دار هستند و مردم با اعتقاد و باور دینی وارد عرصه می‌شوند. 

وی با اعلام اینکه رسانه ملی، روحانیت و فضاسازی در سطح شهر به عنوان رسانه‌های تاثیرگذار در امور مذهبی و دینی وجود دارند، افزود: روحانیت با بیان سخنرانی و موعظه صحیح می‌تواند جهت صحیح در عزاداری‌ها را برای همگان مشخص کند، اما تاثیرگذاری فضاسازی کمتر از آن دو رسانه دیگر نیست و امروز کسی دغدغه فضاسازی ندارد. 

خزاعی به فعالیت ستاد شئونات مذهبی در استان کردستان اشاره کرد و افزود: این ستاد با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح در حال رفع انحرافات و آسیب‌های وارده به عزاداری‌های محرم است و تاکنون کارهای اثرگذاری نیز در این زمینه انجام داده است.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان با انتقاد از متولیان فرهنگی استان در اهمیت دادن به قیام امام حسین (ع) فقط در ایام تاسوعا و عاشورا، تصریح کرد: بعد از عزاداری هر سال ما تا سال آینده فرصت داریم تا درصدد رفع آسیب‌های شناسایی شده گام برداریم اما رویه متولیان فرهنگی اینگونه نیست و این خود بزرگترین آسیب وارده به عزاداری‌هاست. 

وی با اشاره به تشکیل کانون مداحان در استان برای شناسایی، جذب و آموزش مداحان در راستای آشنایی بیشتر با قیام امام حسین (ع) و رفع خرافه از عزاداری‌ها خبر داد و گفت: مداحانی که دارای کارت شناسایی کانون مداحان هستند، مجوز فعالیت در هیاتهای مذهبی سطح استان را دارند. 

خزاعی با اشاره به وجود مراسمی شامل زنجیرزنی تیغ‌دار، سینه‌زنی لخت، قمه‌زنی به خود و کودکان در هیاتهای مذهبی استان در گذشته، اعلام کرد: امروزه این خرافه بین دسته‌روی‌های عزاداری در استان بسیار کم‌رنگ شده است. 

"گلگیران" بیجار بدون تحقیق و پژوهش در لیست آثار ملی ثبت شد

رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان به برگزاری مراسم گل‌گیران بیجار در سطح بسیار وسیع اشاره کرد و افزود: این مراسم به دلیل عدم هماهنگی با مسئولان و کارشناسان دینی و بدون هیچ تحقیق و پژوهشی در لیست آثار ملی قرار گرفته در حالیکه گل‌گیران به این شدت، یکی از آسیب‌های مراسم عزاداری‌های محرم محسوب می‌شود. در این راستا شورای هیاتهای مذهبی با انجام کارهای فرهنگی سعی در رفع این آسیب دارد و موفق به حذف آن در تعدادی از هیات‌ها شده است.

دشمن قمه رایگان و پارچه نخی رایگان بین عزاداران توزیع کرد

خزاعی به اقدامات دشمنان برای ایجاد آسیب در مراسم عزاداری محرم اشاره و عنوان کرد: ما نمونه بارز داریم که دشمنان برای ایجاد آسیب در دسته‌جات عزاداری قمه‌های رایگان و پارچه‌های سفید نخی را بین مردم توزیع می کردند تا این آسیب بیشتر در جامعه نمود داشته باشد، اما در مقابل ما با قوه قهریه با آنها برخورد کرده‌ایم لذا ما باید جایگزین خوبی برای این آسیب‌ها تعریف کرده باشیم تا بتوان از انجام آن جلوگیری کرد. 

رئیس شورای هیئات مذهبی از  حضور نداشتن برخی مسئولان استان در مراسم هیات‌های مذهبی انتقاد کرد و افزود: حضور مسئولان در مراسم مذهبی می‌تواند زمینه‌ساز جذب جوانان باشد. 

وی با اعلام اینکه جلسات عزاداری باید روحانی محور باشد، تأکید کرد: مداح برای انجام کار مداحی باید شأن منبر را رعایت کند و هیچگاه در جایگاه روحانی در منبر قرار نگیرد و روی پله آخر منبر به مداحی بپردازد. 

هیاتهای مذهبی دومین محفل اثرگذار بعد از مسجد هستند

خزاعی در ادامه، هیئات مذهبی را دومین محفل اثرگذار بعد از مسجد دانست و گفت: ستاد شئون هیئات مذهبی یک منشور اخلاقی برای عزاداری محرم تدوین کرده است که به عنوان دستور کار به تمام هیات‌ها ارسال شده است و مراسم عزاداری براساس این منشور مورد تأیید بوده و در سایر مراسم برخورد جدی صورت می‌گیرد. 

 داستان‌های نقل شده از سوی مداحان درباره حضرت ابوالفضل منبع موثقی ندارد

وی به خرید علامت‌های بزرگ از سوی هیئات مذهبی به صورت سالانه در بیجار اشاره کرد و افزود: حکایت و داستان‌هایی که از سوی مداحان در مورد حضرت ابوالفضل بیان می‌شود منبع موثقی ندارد و اگر این بیانات واقعیت داشت حضرت عباس که علمدار بود چگونه برای آب آوردن، داوطلب می‌شوند. حمل علم برای یک نفر آسیب جدی به سلامتی فرد وارد می‌کند و دین اسلام ضربه زدن به بدن را جایز ندانسته و لذا این امر نباید در عزاداری وجود داشته باشد. 

وی به قربانی کردن جلوی پای عزاداران هم اشاره کرد و افزود: این سنت نیز به دلیل مضرات آن از آسیب عزاداری محسوب شده و در حال حذف است چراکه دسته جات عزاداری به خون قربانی دست زده و دست خونی خود را بر سینه خود می‌زنند.

خزاعی با اشاره به اینکه دو آسیب جدی دوری از خدا و قرآن و دیگری دنیاطلبی متوجه ما هست، یادآور شد: ما نمی توانیم به مردم دروغ بگوییم کسانی که دلسوز نظام هستند نباید بگذارند معیارهای الهی در جامعه کم رنگ شود و باید پایه دین را محکم کنیم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.