"الخلیج آنلاین" گزارش داد: چند کشور عربی نشست های سری را با هدف تغییر ارکان مسئله فلسطین با دستور مستقیم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برگزار کرده اند.

این پایگاه تصریح کرد: نشست های سری در شهر ابوظبی با مشارکت مسئولان دولت ترامپ و شخصیت های فلسطینی مقیم خارج از فلسطین برگزار شده است که به گفته منابع دیپلماتیک بلندپایه مصری با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اختلاف دارند.

این منابع که به خاطر حساسیت سمت های خود خواهان عدم ذکر نامشان شدند، گفتند: ابوظبی تاکنون دستکم میزبان سه نشست بوده است که در آن مسئولان اماراتی و سعودی و مصری همراه با شخصیت های فلسطینی مخالف شرکت داشته اند و همه این نشست ها زیر نظر دولت آمریکا برگزار شده است.

به گفته این منابع، در نشست های یاد شده هیچ یک از طرف های رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین یا جنبش فتح که ریاست آنها را عباس به عهده دارد، شرکت نکرده اند. این عدم شرکت آشکارا حکایت از آن دارد که آنچه درحال ساخته و پرداخته شدن است، با موضع فلسطینی ها درباره مسائل اساسی مطرح و در صدر آن طرح سازش آمریکایی موسوم به "معامله قرن" مغایر خواهد بود.

این منابع دیپلماتیک درباره ماهیت پرونده های مورد بحث در نشست های سری یاد شده گفتند: سفر دو نماینده ویژه ترامپ یعنی جرد کوشنر و جیسون گرینبلات به منطقه عربی در طول ماه ژوئن گذشته نتوانست روسای برخی کشورهای عربی و در صدر آنها اردن را درخصوص معامله قرن متقاعد کند لذا به اهداف خود نرسید و باعث توقف طرح آن شد.

این منابع افزودند: دولت ترامپ بدنبال راههای دیگری با همکاری با دولت های عرب دوست و حامی معامله سیاسی خودش یعنی معامله قرن از جمله عربستان و امارات است تا یک بلوک عربی حامی خود را ایجاد کند که مخالف با اجرای این معامله نباشد؛ حتی اگر این امر به تغییر ارکان مسئله فلسطین به طور کامل منجر شود. محتوا و خلاصه نشست های یاد شده این موضوع بود.

این منابع گفتند: همه تصمیمات دولت ترامپ در برهه اخیر درخصوص قدس و پناهندگان و بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن و نظایر آن بدون هرگونه مخالفت کشورهای عربی صورت گرفت و همین امر نیز ترامپ را تشویق به اجرای ۷۰ درصد مفاد معامله اش کرد؛ بدون اینکه حتی آن را به طور رسمی اعلام کرده باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.