کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل فرصت بسیار مغتنمی برای ایران است تا بتوان دیدگاه‌ها را مطرح کرد. آن هم در شرایطی که وضعیت ایران نسبت به قبل از برجام متفاوت شده است. قبل از برجام قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما صادر شده است و به تعبیری اجماع بین‌المللی وجود داشت.

وی ادامه داد: آن زمان آمریکا با بهره از شورای امنیت سازمان ملل و ایجاد اجماع جهانی برای تصویب انواع قطعنامه‌ها علیه کشورمان آن هم به بهانه‌های واهی ذیل فصل هفتم سازمان ملل قرار داد و شورای امنیت از همه کشورها خواست که قطعنامه‌ها را اجرا کنند. بعد از برجام و با رفتارهای عقلایی ایران دیگر آمریکا نتوانست از ابزار شورای امنیت برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران سود ببرد و از این بابت خلع سلاح شد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بعد از آن آمریکا از همه حیثیت خود مایع گذاشت و با خروج از برجام کار خلاف قانون انجام داد. نتیجه آن لطمه به حیثیت آمریکا بود به طوری که در حال حاضر آمریکا در بین بسیاری از کشورهای دنیا در انزوا قرار دارد. مشخصا مجموعه اتحادیه اروپا از مواضع ترامپ نسبت به تعهدنامه‌های مختلف به ویژه برجام ناراضی است که ایران باید از این فرصت استفاده کند.

دهقانی توضیح داد: رییس جمهور در سازمان ملل باید ضمن ارائه‌ی منطق ایران در مواجه با وضعیت منطقه بین‌الملل و ارتباط با شورای امنیت سازمان ملل منطق غلط آمریکا را برای دنیا تبیین کند به خصوص این‌که مواضع دوگانه‌ای در موضوعاتی همچون مبارزه با تروریسم و حقوق بشر اتخاذ می‌کند.

وی ادامه داد: رییس جمهور باید سیاست خارجی ایران مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را تبیین کرده و مواضعی منطقی و عاقلانه‌ای در سطح بین‌الملل را به تصویر بکشد. از آن طرف حضور رییس جمهور فرصتی برای دیدار با روسای کشورهای همسایه، منطقه و کشورهای تاثیرگذار در دنیا برای بیان دیدگاه‌ها و مواضع‌مان است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رییس جمهور باید از این فرصت برای افزایش فشار جهانی بر آمریکا و همچنین ارتقاء روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه با کشورهای مستقلی همچون هند، برزیل، چین و روسیه و به ویژه کشورهای همسایه استفاده کند.

دهقانی در جمع‌بندی تاکید کرد: حضور رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل برای اتمام حجت ایران در برابر جامعه جهانی نسبت به برجام است. این‌که ما در برجام دنبال منافع‌مان بودیم و آمریکا به دنبال زیاده‌خواهی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.