در سه روز اول شصت و دومین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین در حال برگزاری است، اکثر کشورهای عضو آژانس ضمن استقبال از همکاری ایران با آژانس بین المللی اتمی، خواستار حفظ و اجرای برجام شدند و از خروج یکجانبه آمریکا از برجام ابراز تاسف نمودند. تنها آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی در این دو روز ضمن اظهاراتی بی ارتباط با موضوعات این اجلاس، یکبار دیگر مخالفت خود با برجام را علنی کرده و جمهوری اسلامی ایران را متهم به اقدامات بی ثبات ساز در منطقه نمودند.

نماینده کشورمان با استفاده از حق پاسخگویی ضمن اشاره به نقض آشکار کلیه هنجارهای بین المللی توسط آمریکا، اظهارات  ترامپ و وزیر انرژی آمریکا را نقض آشکار تعهدات این کشور دانسته و این رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا را گواهی بر غیرقابل اعتماد بودن این کشور در هر توافقی دانسته و بر ضرورت مقابله جامعه جهانی با رفتارها و اقدامات یکجانبه آمریکا تاکید نمود. نماینده کشورمان سیاست هسته ای آمریکا را خطری بزرگ برای آینده معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته ای و هدف خلع سلاح هسته ای دانست و خواستار مقابله با آن شد.

 همچنین در پاسخ به اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی و نماینده امارات، نماینده کشورمان ضمن اشاره به میلیاردها دلار هزینه این کشورها برای گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان، اظهارت این کشورها علیه ایران را تلاشی بی ثمر برای انحراف افکار جامعه بین المللی از جنایاتی دانست که در نقض کلیه قواعد بشردوستانه در یمن مرتکب می شوند. نماینده کشورمان تاکید کرد که عربستان سعودی و امارات، باید پاسخگوی این جنایات در برابر جامعه بین المللی باشند.

نماینده کشورمان ادعاهای رژیم اسرائیل را نیز تلاش برای منحرف کردن این نشست از سابقه سیاه این رژیم در عدم پایبندی به تمام هنجارها و استانداردهای بین المللی در حوزه رژیم عدم اشاعه خواند. این رژیم که به توسعه زرادخانه هسته ای پرداخته، عضو هیچیک از معاهدات خلع سلاحی و کنترل تسلیحات نیست و فعالیت های هسته ای خود را نیز تحت پادمان آژانس قرار نداده است و اکنون بی شرمانه از فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورهای عضو معاهده عدم اشاعه انتقاد می کند. چندین دهه است که رژیم اسراییل ادعاهای بی اساس خود را در این نشست ها علیه ایران مطرح می کند تا کار حرفه ای کنفرانس را با اختلال مواجه نماید و حتی اکنون که مدیرکل آژانس برای دوازدهمین بار بر پایبندی ایران به تعهداتش تصریح می کند، باز هم این رژیم که سلاح هسته ای نیز دارد، به خود اجازه می دهد به دروغگویی هایش ادامه دهد و حتی از آژانس نیز بخاطر این تاییدیه ها انتقاد نماید.

لازم به ذکر است که در این نشست، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی گزارشی پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را تایید نمود و اظهار داشت که آژانس قادر است بر صلح آمیز بودن  فعالیت های هسته ای ایران نظارت نماید.

موضع آمریکا، عربستان سعودی، امارات و رژیم اسراییل در این نشست کاملا در انزوا قرار داشته و اکثر کشورهای جهان، از جمله اعضای اتحادیه اروپا، چین و روسیه ضمن اعلام پایبندی ایران به تعهداتش، حمایت خود را از برجام و ضرورت انتفاع ایران از منافع اقتصادی برجام به عنوان بخشی اساسی از این توافق را اعلام نمودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.