برایان هوک، نماینده ویژه رئیس‌ جمهور آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه با شرکت در برنامه‌ای با عنوان «توسعه موشکی ایران» در اندیشکده هادسون بار دیگر ادعا‌های بی‌اساسی علیه برنامه موشکی ایران مطرح کرد.

او در ابتدا ضمن دفاع از خروج یکطرفه آمریکا از توافق بین‌المللی برجام مدعی شد توافق هسته‌ای با ایران در خصوص برنامه موشکی این کشور کاملا سکوت کرده و با اینکه توسعه موشک‌های بالستیک و ساخت سلاح هسته‌ای با هم پیش می‌روند، برجام به اشتباه این دو را از هم جدا کرده و تمرکز خود را بر توقف برنامه هسته‌ای ایران قرار داده است.

او با بیان اینکه ایران بزرگترین زرادخانه موشکی در منطقه را در اختیار دارد، افزود موشک‌های ایران بزرگترین تهدید برای متحدان آمریکا از جمله اسرائیل است.

او در ادامه با بیان این ادعا که آزمایش‌های موشکی ایران پس از برجام نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده با استناد به گزراش اخیر «رویترز» که از سوی مقامات ارشد ایران تکذیب شد، مدعی شد: ایران در حال انتقال موشک‌های بالستیک به متحدان خود در منطقه و به‌ویژه شیعیان عراق است.

برایان هوک با تشریح تحریم‌های دولت ترامپ علیه سازمان‌ها و افرادی که به ادعای او در توسعه برنامه موشکی ایران نقش داشته‌اند هدف از این تحریم‌ها را «قراردادن ایران بر سر دو راهی تغییر رفتار یا انزوای بین‌المللی» اعلام کرد.

او با ادعای اینکه برنامه موشکی ایران تهدیدی برای کشور‌های اروپایی و دیگر کشورهاست، افزود: ما با همکاری متحدان خود در حال فشار به ایران هستیم و از دیگر کشور‌ها نیز می‌خواهیم همکاری خود را بیشتر کنند.

برایان هوک با بیان اینکه آمریکا به دنبال توافق جدیدی با ایران است، افزود: امیداوریم بتوانیم توافق جدیدی با ایران امضاء کنیم، این توافق همانند توافق پیشین توافقی شخصی و بین دو دولت نخواهد بود. توافق جدید برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را با هم پوشش می‌دهد و نه جدا از هم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.