محمدجواد حق شناس امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در ساختمان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه در یک سال اخیر سعی کردیم که اقدامات موثری در راستای اقدامات فرهنگی برداریم، گفت: متأسفانه در سال گذشته شاهد کاهش بودجه شدید در حوزه فرهنگی و اجتماعی بودیم، به گونه‌ای که ۲۵ درصد از بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی یعنی حدود ۳۵۰ میلیارد تومان حذف شد. هر چند که بعد از آن مقرر شد که همه معاونت‌ها ۳.۵ درصد از بودجه خود را صرف مسائل فرهنگی کنند؛ اما با این حال شاهد کاهش بودجه در این حوزه بودیم.

وی با بیان اینکه در دوره جدید سعی کردیم که تغییر رویکرد داشته باشیم، تصریح کرد: به همین دلیل افزایش نشاط اجتماعی، تقویت سرمایه اجتماعی، جلب مشارکت و ... در دستور کار قرار گرفت.

حق شناس با اشاره به اقدامات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در برگزاری برنامه‌هایی همچون پخش فوتبال در استادیوم آزادی، اجرای برنامه‌های شادستان، نمایشگاه کتاب و ... گفت: در یک سال اخیر اقداماتی در خصوص راه اندازی گذر کتاب، نمایشگاه‌های خیابانی، موسیقی‌های خیابانی و ... را ایفا کردیم.

وی در خصوص حواشی برگزاری نمایشگاه عطر سیب با بیان اینکه این نمایشگاه سابقه ۱۵ ساله دارد و از زمان احمدی نژاد برگزاری این نمایشگاه شروع شد و بعد از آن نیز توسط قالیباف ادامه پیدا کرد،‌ گفت: در سال‌های اخیر میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه بیش از هفت میلیارد تومان بود که اعتبارات این نمایشگاه به صورت "بن" بین هیات‌های مذهبی از طرق مختلف پخش می‌شد اما امسال با کم شدن حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از بودجه فرهنگی تنها توانستیم ۲۳۶۰ میلیارد تومان برای اربعین و محرم در قالب ترویج آئین‌های عاشورایی در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه به جای توزیع بن بین هزاران هیات، اقدام به ارائه تخفیف به هیات‌ها کردیم، گفت: به همین دلیل امکان پرداخت بن وجود نداشت اما تخفیف‌های خوبی دادیم.

حق شناس افزود: نمایشگاه عطر سیب از محل بودجه در اختیار شهردار تهران برگزار نشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به هزاران هیات کمک شد که بعدا مشخص شد برخی از آنها مجوز نداشتند، گفت: به همین دلیل امسال حذف این بن‌ها در دستور کار قرار گرفت و با مشارکت فروشگاه شهروند و همچنین مشارکت هیات‌های مردمی این نمایشگاه برگزار شد.

حق شناس در خصوص آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از موسسه همشهری به ایسنا گفت: مراحل انجام تحقیق و تفحص در حال پیگیری است و پیش بینی می‌شود تا اواخر مهرماه این گزارش به کمیسیون و در اوایل آبانماه نیز گزارش تحقیق و تفحص از موسسه همشهری در صحن شورا مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین در مورد قرارداد اخیر روزنامه همشهری در حوزه مجلات، گفت: این اقدام بدون اطلاع کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر انجام گرفت. چرا که موسسه همشهری به عنوان یک شرکت، خود را موظف به پاسخگویی به شورا نمی‌دانست اما از آنجایی که شکایات روزنامه نگاران زیاد بود و همچنین انجمن صنفی موضوع به موضوع ورود کرده بود، جلسات مشترکی با مسئولان روزنامه گذاشته و فردا هم جلسه‌ای با آنها داریم و بعد نظر نهایی مان را اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۳ روزنامه نگار که در قالب هشت مجله فعالیت می‌کردند و همچنین ۱۵۰ نفر که به صورت غیر مستقیم با این روزنامه فعالیت می‌کردند شکایت داشتند، گفت: قطعا به موضوع حواشی روزنامه همشهری رسیدگی می‌شود.

حق شناس با بیان اینکه مدیریت شهری جدید میراث دار بدهی‌های شهرداری است که برخی از آنها متعلق به دهه ۸۰ است،‌ گفت: قبول کنید که می‌بایست در همه حوزه‌ها کاهش بودجه داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.