نشنال اینترست گزارش داد، از نظر حزب جمهوریخواه باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا یکی از خطرناک ترین افراد برای جمهوری آمریکا به شمار می رود. ولی از نظر دموکرات ها، اوباما ناجی شرایط بد و نابسامان اقتصادی آمریکا بود و موجب زنده شدن امید در بین مردمی شد که پس از هشت سال اداره کشور توسط جمهوریخواهان، با یاس و ناامیدی روبرو شده بودند. و از نظر بسیاری از طبقه متوسط جامعه آمریکا، اوباما نیز مانند سایر روسای جمهور ایالات متحده هم خوبی ها و هم بدی هایی داشته است.

بر اساس این گزارش نشنال اینترست افزود: ولی چه اوباما را دوست داشته باشید چه دوست نداشته باشید، تحلیلگران سیاسی در هر دو طیف سیاسی آمریکا بر این باورند که اوباما یک مبارز سیاسی بااستعداد بود که تلاش های خستگی ناپذیری برای اثبات خود به رای دهندگان آمریکایی انجام داد.

البته اوباما از زمانی که کاخ سفید را ترک کرده، عمدتا سکوت اختیار کرده است. در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که همگان انتظار واکنش اوباما در برابر توئیت های جنجالی ترامپ را دارند، اوباما معمولا ساکت بوده است. شاید سکوت اوباما بیشتر به این دلیل بوده است که درک کرده است هرگونه اظهارنظری درباره توئیت ها و صحبت های ترامپ تنها موجب تحریک بیشتر طرفداران وی خواهد شد.

ولی ۲۰۱۸ یک سال عادی و معمولی نیست. رای دهندگان آمریکایی قرار است در انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر شرکت کنند. گرچه نظرسنجی ها نشانگر جایگاه خوب و مناسب دموکرات ها برای پیروزی در این انتخابات است ولی حزب دموکرات می تواند اشتباه وحشتناکی را مرتکب شود اگر تصور کند می تواند به راحتی در انتخابات نوامبر یک موج ضد ترامپ به راه بیندازد.

واقعیت این است که غیر از باراک اوباما هیچ سیاستمدار دیگری در حزب دموکرات وجود ندارد که محبوبیت مردمی و عمومی و اعتبار به اندازه وی داشته باشد. اوباما نیز این مساله را به خوبی درک می کند و به همین دلیل است که قصد دارد رهبری نامزدهای دموکرات را برای انتخابات میان دوره ای بر عهده بگیرد. دموکرات ها برای کسب اکثریت کرسی ها در مجلس نمایندگان آمریکا باید ۲۳ کرسی مورد نیاز را تصاحب کنند. این یک فرصت بزرگ برای اوباما است تا بتواند حزب دموکرات را بار دیگر بازسازی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.