وی در مصاحبه با خبرنگاران در تشریح سخنان خود در جلسه دیشب با برخی از سفرای کشورهای خارجی در ترکیه افزود: ادلب در آستانه بحرانی جدید قرار دارد و هر گونه عملیات نظامی علیه این شهر، منطقه را با این همه مسائل به سمت یک فاجعه انسانی دیگر سوق خواهد داد.

سوریه از اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحران مورد حمایت برخی کشورهای غربی - عربی و رژیم صهیونیستی است و در این مدت این طرف ها ۴۰۰ میلیارد دلار برای انواع حمایت ها از تروریست ها هزینه کرده اند.

اکنون و در آستانه آزادی ادلب به عنوان آخرین محل استقرار تروریست ها حامیان آنان بشدت به دنبال فوت وقت و عقب انداختن عملیات ارتش برای نجات تروریست های باقی مانده هستند.

آکار با بیان این که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در اجلاس تهران پیشنهاد آتش بس داد، اظهار کرد: معتقدیم در حالی که منطقه درگیر خطرات مهمی است، عملیات نظامی در ادلب مساله موجود در سوریه را حل نخواهد کرد و مشکلی دیگر را به وجود خواهد آورد.

مقام ها و رسانه های مختلف ترکیه در روزهای اخیر بشدت به دنبال طرح برخی مسایل انساندوستانه برای جلوگیری از عملیات ارتش سوریه در شمال غرب این کشور و بیرون راندن تروریست ها هستند.

یکی نگرانی های ترکیه گسترش ناامنی در این کشور به خاطر هجوم تروریست ها از سوریه به ترکیه است که در هشت سال گذشته از آنان حمایت می کند.

این مقام ترکیه در همین حال خواستار تمایز قائل شدن بین نیروهای مخالف و نیروهای تروریستی شد و بیان کرد: دستیابی به این هدف هم زمان بر است و معتقدیم که با بمباران و گلوله باران ادلب علاوه بر آسیب دیدن غیرنظامیان و افزایش پناهجویان جنگی، جریانات تروریستی رادیکال بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر ۱۴۶ هزار تروریست وابسته به ۱۰۳ گروه تروریستی از ۶۰ کشور جهان در ادلب حضور دارند و از مردم این استان به عنوان سپر انسانی در برابر اقدامات ارتش سوریه برای آزادی آن استفاده می کنند.

این تروریست ها به دنبال عملیات ارتش سوریه از مناطق مختلف این کشور به خاطر آلوده شدن دستشان به خون مردم مجبور به عزیمت به ادلب شدند و نتوانستند به زندگی خود در مناطق آزاد شده ادامه دهند.

وزیر دفاع ترکیه خواستار همکاری منطقه ای برای بروز بحران های جدید شد و گفت: باید برای مسائل و بحران های منطقه ای و جهانی راه های صلح آمیز پیدا کنیم و بر این اساس ما علاوه بر مخالفت با کاربرد سلاح های شیمیایی با به کارگیری سلاح های متعارف نیز مخالفیم. 

آکار همچنین تاکید کرد: ترکیه برای تمامیت ارضی و سیاسی عراق و سوریه و تمامی همسایگان خود احترام قائل است اما در برابر تعرضات از این کشورها به خاک خود سکوت نکرده و نخواهد کرد.

وزیر دفاع ترکیه همچنین گفت: ترکیه به طور همزمان با چندین تهدید از جمله گروه های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) درگیر بوده و از طرفی ۳.۵ میلیون پناهجوی سوری را که از جنگ فرار کرده اند، در خاک خود پناه داده است.

وی ی.پ.گ را شاخه سوری گروه پ.ک.ک خواند و بیان کرد: اعضای این تشکیلات که در واقع با دو نام فعالیت می کنند، در سه کشور ترکیه، سوریه و عراق حضور دارند و ما عملیات سپر فرات و شاخه زیتون را برای مقابله با این تشکیلات و داعش انجام دادیم.

آکار اضافه کرد: در عملیات سپر فرات در الباب بیش از سه هزار عضو گروه تروریستی داعش را از پای درآوردیم و در علمیات شاخه زیتون نیز بیش از پنج هزار عضو پ.ک.ک و داعش از پای درآمدند و با اجرای این دو عملیات، در مرزهای جنوبی ترکیه در سرحدات سوریه مانع تشکیل یک کریدور ترور شدیم.

 اکنون آمادگی ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان دمشق برای پاکسازی استان ادلب در شمال غرب سوریه به عنوان آخرین پایگاه تروریست های تکفیری، موجب نگرانی شدید مقامات غربی و ترکیه شده و همه آنها به دنبال نجات تروریست ها هستند.

تکفیری های حاضر در این استان اکثرا از عناصری هستند که پیش از این با قبول شکست در دیگر مناطق سوریه با تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین خود به استان ادلب رفته اند و به هیچ وجه حاضر به صلح و مذاکره با دولت دمشق نیستند.

ترکیه به ظاهر نگران است که با حمله ارتش سوریه و روسیه علیه مواضع تروریست های ساکن ادلب، موج جدید پناهجویان به سمت ترکیه به راه بیفتد که این امر به علت مسلح بودن گروه های تروریستی ساکن آنجا، علاوه بر تبعات اجتماعی، ممکن است تبعات امنیتی نیز برای ترکیه در پی داشته باشد.

ترکیه همچنین نگران است که با آزادسازی ادلب از دست تروریست ها، باید علاوه بر تخلیه ۱۲ پایگاه دیده بانی تشکیل شده در اطراف حلب و ادلب، مجبور خواهد بود از مناطق اشغال شده دیگر در شمال خاک سوریه از جمله عفرین و الباب و اعزاز و جرابلس نیز خارج شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.