سید پرویز فتاح ظهر امروز در دومین نشست استانداران منطقه ۴ کشور که در سالن جلسات اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: شرایط کشور به‌گونه‌ای است که روال عادی جواب نمی‌دهد و بیشتر به روحیه انقلابی نیاز داریم، چنانچه از طرف مقام معظم رهبری و مسئولان تعبیر به جنگ اقتصادی شده است پس در این جنگ  روش اداری جواب نمی‌دهد و  باید روش‌ها به سمت انقلابی عمل کردن برود و اختیارات استانداران به گونه‌ای باشد که بتوانیم برای حل مشکلات از روی این موانع عبور کنیم.

وی ادامه داد: موانع، خود مشکلی برای رسیدن به هدف است، در کمیته امداد کارهایی انجام شده که امیدوارم در سطح کشور هم تدابیر ویژه‎ای اندیشیده شود و دست استانداران باز باشد تا به مشکلات مردم برسید.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)  با بیان اینکه متاسفانه یک نگاهی وجود دارد و آن اینکه همه مشکلات از بالا حل شود و  سپس ما هم موانع را برطرف کنیم، افزود:  این  روش غلط است و تدبیر درستی نیست پس باید از سطوح پایین و بالا درست شود.

فتاح گفت: برای حل مسائل تدبیر بالا، برنامه و تخصیص نیاز است ولی تدبیر استانی مکمل آن است چون هرکدام از استان‌های مرزی ما استعدادی دارند و می‌توانند به مرکز خط داده و این امتیاز منطقه‌ای را در اختیار سطح ملی قرار دهند.

این مسئول بیان کرد: از اینکه وضعیتی در سطوح بالا شروع‌شده که با مختل‌کنندگان ارز و محتکران برخورد کنند، خرسندیم چراکه این به مردم امید می‌دهد وآنان را خوشحال می‌کند ولی باید جدی‌تر عمل شود چون  نشاط  مردم می‌تواند  علاوه بر تأثیر ملی بر استانی نیز موثر باشد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه در مرزهای غربی و شرقی تدابیری اتخاذ شود، افزود: هم اکنون در موقعیت حساس سیاسی قرار داریم و در این  موقعیت به وحدت رویه نیاز داریم و موقع تسویه‌حساب سیاسی،  عقده‌گشایی و به رخ کشیدن نیست چراکه نظام در معرض  تهدیدی جدی قرارگرفته است.

وی با تاکید براینکه آمریکایی‌ها چندین بار در هفته‌های اخیر شفاف گفتند هدف ما از تحریم اساس نظام است نه بحث فشار به مردم، خوشبختانه این وضعیت در حال کنترل است و از آن  عبور می‌کنیم، بیان کرد: ما در مقابل این تهدید بزرگ وحدت رویه، برادری، گذشت و همدلی می‌خواهیم و اعتقاد داریم همه باید محور وحدت استان باشند.

فتاح با اشاره به اینکه در شهرستان کوهدشت یک ذهنیتی داشتیم چون سطح نیازمندی در آنجا زیاد است اما خوشبختانه شاهد همدلی و تعامل در این شهرستان بودیم، گفت: بدون تردید پیروز بزرگ این میدان ملت هستند و واقعا هزاران آفرین به این نجابت، صبوری و بزرگی مردم، واقعا از این بزرگی مردم به وجد می‌آ‎ییم.

وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر متوسط  مراجعه‌کنندگان به کمیته امداد دو برابر شده است که در برخی جاها بیشتر از دو برابر و در برخی جاها کمتر است، بیان کرد: ۶۰ درصد مراجعات کمیته امداد مربوط به غیر مددجو است.

 رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)  تصریح کرد: این افراد مراجعه‌کننده نمی‌خواهند تحت پوشش باشند اکثراً وامی برای اجازه خانه می‌خواهند اما این افزایش مراجعه به ما تذکر مهمی می‌دهد که در این زمینه با دولت هماهنگی‌های بسیار خوبی انجام‌شده است، کار بزرگی که دولت و مجلس سال قبل برای مستمری انجام دادند افزایش مستمری بود به‌طوری‌که امسال ۱۴ درصد به همه اضافه شد و ما به‌التفاوت نیز دادیم.

فتاح گفت: ضمیمه اضافه کردن مستمری در تبصره ۱۴  وجود دارد که در این زمینه با سازمان مدیریت و وزارت رفاه در حال هماهنگی هستیم که یا کالا بدهند یا نقدی را بیشتر کنند و چون فرصت تصمیم‌گیری نبود تصمیم گرفتیم همین ماه کالا را به مددجویان دهند و برای همه تحت پوششی‎های امداد و بهزیستی و پشت نوبتی‌ها این سبد کالا داده خواهد شد.

وی یادآور شد: برای توزیع سبد کالا رئیس‌جمهور نظربلندی دارد مثلاً می‌گوید به همه پرداخت کنیم اما برخی می‌گویند تا هشت دهک و برخی می‌گویند تا پنج دهک سبد کالا داده شود اما هر تصمیمی بگیرند مطمئناً مددجویان کمیته امداد شامل آن هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: تصمیم گرفتیم تمام پشت نوبتی‌های ورود به کمیته امداد ظرف شهریور و مهر باید وارد چرخه حمایت امداد شوند اما به این تقاضا دامن نزنیم و چون ورود بر اساس ضوابط است و تقاضا بررسی می‌شود و این تصمیم به خاطر وضعیت موجود گرفته شد.

فتاح به تقویت پرداخت وام‌های ضروری اشاره کرد و با تاکید براینکه پشت نوبتی وام ضروری در کشور نمی‌ماند، خاطر نشان کرد: همه را دو تا سه هفته آینده تسویه می‌کنیم و این وام تا مبلغ  پنج میلیون تومان است، که هم برای تحت پوشش و بیشتر غیر تحت پوشش است.

وی تصریح کرد: بحث کمک‌های موردی را مقداری منقبض کرده بودیم اما تقویت می‌شود در بحث وام اشتغال نیز سال گذشته ۸۵ درصد تبصره ۱۶ را جذب کردیم  و جذب لرستان ۱۰۰ درصد بوده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بابیان اینکه امسال وام اشتغال دو برابر شده است، گفت: درمجموع ما باید۴۰۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال پرداخت کنیم. برای سقف وام روستایی تا ۵۰ میلیون تومان با دولت توافق کردیم وام شهری نیز ۲۰ میلیون تومان است که برای افزایش آن به رئیس‌جمهور نامه نوشتیم، مجموع وام و سطح آن خوب است.

فتاح یادآور شد: در بحث بازپرداخت وام‌ها نیز مجوزی به استان‌ها دادیم تا برای کسانی که با این شرایط برای بازپرداخت مشکل‌دارند ملاحظه‌ای شود.

وی بابیان اینکه رویکردهایمان را به سمت کوتاه‌مدت، ضربتی و اورژانسی سوق دادیم، خاطر نشان کرد: برای اجاره و رهن نیز باب جدیدی باز کردیم و رقم آن را چند برابر کردیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: درآمدهای مردمی کمیته امداد در ۵ ماه اخیر اضافه‌شده است به‌طوری‌که در کل کشور ۵۰ درصد و در لرستان ۷۷ درصد اضافه‌شده که ناباورانه است.

 وی از اعتماد مردم به کمیته امداد امام خمینی (ره) تشکر و بیان کرد: هزینه‌های اداری امداد امام خمینی (ره) را نیز مقداری منقبض و کاهش داده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.