«فواد حسین چودری» وزیر اطلاع رسانی، میراث ملی و رسانه های پاکستان شامگاه سه شنبه با اعلام خبری گفت:دولت فدرال پاکستان بر اساس قانون (parole) با آزادی مشروط نواز شریف، دخترش و محمد صفدر دادمادش که در زندان ادیاله راولپندی به سر می برند، موافقت کرده است.

این تصمیم به دلیل در گذشت همسر نواز شریف در لندن گرفته شده است تا خانواده نواز شریف بتوانند در مراسم درگذشت و بزرگداشت وی شرکت کنند.

«کلثوم نواز» همسر « محمدنواز شریف» نخست‌وزیر پیشین پاکستان، عصر سه شنبه بیستم شهریورماه در سن ۶۸ سالگی و در اثر ابتلا به سرطان در لندن درگذشت.

«محمد نواز شریف» نخست وزیر پیشین پاکستان روز جمعه ۱۴ ژوئیه (۲۲ تیرماه امسال) در بدو ورود به پاکستان به همراه دخترش مریم نواز دستگیر شدند.

هواپیمای حامل نواز شریف و دخترش مریم ساعت ۸:۴۵ عصر به وقت محلی بیست و دوم تیرماه در فرودگاه مرکزی لاهور به زمین نشست و پس از آن بود که از سوی ماموران سازمان تحقیقات فدرال پاکستان بازداشت شد.

یک هفته پیش از بازداشت نوازشریف، دادگاه مبارزه با فساد پاکستان نواز شریف نخست وزیر پیشین این کشور، مریم نواز دختر و &#۳۹;صفدر&#۳۹; داماد وی را در موضوع پرونده املاک آنها در لندن به تحمل حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

نواز شریف که آن زمان در لندن به سر می برد و حکم نیز درغیاب او صادر شد، گفت که انگیزه سیاسی پشت این حکم بوده است.

شریف پس از اعلام رای دادگاه مبارزه با فساد پاکستان، در لندن اعلام کرد که جمعه ۲۲ تیرماه به پاکستان بازگشته و به رای دادگاه اعتراض می کند.

با انتشار اسناد &#۳۹;پاناما&#۳۹; در سال ۲۰۱۵ افشا شد که چند فرزند نواز شریف با شرکت‌های ثبت شده ارتباط دارند و ادعا شد که از آن طریق املاکی در لندن خریداری کرده اند.

خانواده نواز شریف همیشه تاکید کرده‌اند که این املاک از طریق مشروع به دست آمده است.

نواز شریف از فوریه ۱۹۹۰ تا ژوئیه ۱۹۹۳ به مدت سه سال و نیم و از فوریه ۱۹۹۷ تا کودتای بدون خونریزی نوامبر ۱۹۹۹ نخست‌وزیر پاکستان بود.

وی هر دو بار نتوانست دوره پنج ساله نخست‌وزیری را به پایان ببرد و برکنار شد.

نواز شریف برای بار سوم در ژوئیه ۲۰۱۷ و پس از انتشار اسناد پاناما با رای دیوان عالی پاکستان از نخست‌وزیری کناره گیری کرد.

نخست وزیر پیشین پاکستان از سوی دادگاه ویژۀ مبارزه با فساد اقتصادی پاکستان، به صورت غیابی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

«مریم نواز شریف» وارث سیاسی پدرش نیز به هفت سال زندان و همسر او محمد صفدر که نماینده پیشین پارلمان پاکستان بود، به یک سال زندان محکوم شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.