سه‌شنبه هفته گذشته ۱۳ شهریورماه از سوی منابع آگاه خبرهای اولیه در ارتباط با جرائم اخلاقی و مالی چند عضو شورای اسلامی شهر بابل در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت اما ساعتی بیش طول نکشید که عصر همان روز این ۵ عضو شورا با حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی سپاه بازداشت شدند.

بلافاصله این خبر در فضای مجازی دست به دست و جو عجیبی در شهر بابل و استان مازندران ایجاد شد، برای بسیاری از شهروندان اتهامات این اعضا علامت سؤال بود اما به‌سرعت توسط منابع مردمی که از طریق برخی منابع مطلع، به جرائم این اعضا رسیده بودند، اتهامات منتشر شد اما همچنان از سوی منابع رسمی واکنشی نسبت به این شایعات نشان داده نشد.

* اظهارات مردمی در شهر

برخی از مردم معتقد بودند ممکن است تعداد افراد درگیر در این پرونده بیشتر از این تعداد باشد؛ چون نسبت اکثریت و اقلیت این شورا برای تعیین شهردار و همچنین مصوبات ۵ به ۴ بود، اقلیت شورا در تلاش بودند تا با پهن کردن دام هر طوری که می‌توانند زهر خود را روی اکثریت بریزند.

برخی دیگر از شهروندان اظهار کردند: یک زن به‌عنوان واسطه با ایجاد ارتباط با اعضای شورا آنها را به محل قرار که آتلیه‌ای در بابل بود، فرامی‌خواند و آنجا با دوربین‌هایی که کار گذاشته بود، هنگام ارتکاب جرم از آنها فیلم‌برداری می‌کرد.

عده دیگر از مردم بابل عنوان کردند: برادر یک عضو اقلیت شورا، مجری این نقشه بود؛ آنها علاوه بر فساد اخلاقی، فساد مالی نیز در پرونده خود داشتند.

برخی از شهروندان بابلی بیان کردند: این زن به‌وسیله این فیلم چندصد میلیون تومان از اعضای شورا باج گرفته است؛ اطلاعات سپاه با همکاری ویژه دادستان مرکز مازندران حسینی‌عالمی آنها را به دام انداختند.

* داد امام جمعه درآمد

این اظهار نظرهای مردمی همچنان ادامه داشت که سرانجام حسن روحانی امام جمعه بابل در خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: خدا رحم کرد که این افراد این موقع رسوا شدند؛ این صحنه ناگهانی به‌وجود نیامد بلکه برخی از افراد رذل درون شورا از مدت‌ها قبل این اقدام را انجام می‌دادند، آیا چشمانی ناظر این صحنه‌ها نبودند؟ از ماه‌های قبل در تریبون نماز جمعه گلایه کردم و به من توصیه کردند که نگویم اما من دهان خود را نبستم و نمی‌بندم، برخی از اعضای بازداشت‌شده ۳۷۰ میلیون تومان، ۴۵۰ میلیون تومان و همچنین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این زن باج داده‌اند، این پول‌ها از کجا آمده است؟

از رسوایی برخی از این افراد خوشحال هستم، این روزها بر ما سخت می‌گذرد، سیدالشهدا(ع) وقتی خبر خلافت یزید را شنید جمله انالله و انا الیه راجعون را بر زبان جاری ساخت، مصیبتی بالاتر از این نیست، خانواده شهدا با چشمانی گریان به من مراجعه کردند و گفتند بچه‌های ما چه می‌شوند که این افراد مسؤول و متولی امور جامعه شدند، من هم همراه با این مردم می‌گویم انالله و انا الیه راجعون.

این افراد رذل در شورای شهر با همکاری برخی از افراد در بیرون، گردن‌کلفتی کردند و دام پهن کردند، پول‌های کلانی برای حذف فیلم‌های غیراخلاقی خود رشوه دادند و این خفت‌بارترین صحنه است که جانورهایی این چنین در این شهر نفوذ کنند.

پس از اظهارات امام جمعه که به‌طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد، دیگر مردم به یقین رسیدند که درست فکر می‌کردند.

* خبرهای جدید افزایش دستگیری‌ها

عصر روز شنبه ۱۷ شهریور نیز خبری از سوی منابع مردمی مبنی بر افزایش تعداد دستگیرشدگان در ارتباط با این پرونده دست به دست چرخید که سرپرست قبلی شهرداری و معاون فعلی عمرانی شهرداری بابل نیز ظهر شنبه احضار و بازداشت شدند.

همچنین شهروندان عنوان کردند: برادر یکی از اعضای شورای شهر بابل نیز خود را معرفی کرده است که بنا به شنیده‌ها این فرد طراح اصلی دسیسه برای اعضای شورای شهر بوده که گفته می‌شود با دستگیری وی ابعاد تازه‌ای از مفاسد اقتصادی باز می‌شود.

حتی بر اساس شنیده‌ها یکی از بدهکاران بزرگ اقتصادی به شهرداری بابل که با ویلاهای اجاره‌ای زمینه فساد اعضای شورای شهر بابل را فراهم کرده بود نیز دستگیر شده است.

* مُهر تأیید آقای دادستان

به‌دنبال این خبرها سیدیونس حسینی‌عالمی دادستان مرکز مازندران در گفت‌وگو با فارس، باز هم مُهر تأیید زد و اظهار کرد: تعداد افراد بازداشت‌شده در این پرونده افزایش یافته و فردی که روز گذشته بازداشت شده است از بستگان یکی از اعضای شورای شهر بابل است.

وی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌های امنیتی و قضایی استان برای به نتیجه رسیدن درست این پرونده در حال فعالیت هستند، از مردم خواست به شایعات توجه نکنند و اجازه دهند دستگاه‌های مرتبط کارشان را به‌درستی انجام دهند و به اخبار غیرموثق توجه نکنند، ابعاد این پرونده به اطلاع مردم با تکمیل شدن مراحل تحقیقات داده می‌شود و با کسانی که با استفاده از اعتماد عمومی سوءاستفاده کردند، برخورد خواهد شد.

* علی‌البدل‌ها آمدند

روز گذشته نیز قربانعلی ولی‌زاده فرماندار ویژه بابل در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نخستین جلسه شورای شهر با ترکیب جدید با حضور فرماندار و اعضای شورای تأمین در فرمانداری ویژه بابل برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چهار نفر از اعضای بازداشت‌شده استعفا و یک عضو شورا حاضر به استعفا نشده است، افزود: با استعفای چهار عضو شورا، چهار عضو جدید به ترتیب، غفار آری، حسن احمدزاده عالمی، جعفر واثقی، مهدی پورچالی‌سماکوش تحلیف شدند.

به گزارش فارس، سیدمقیم مقیمی، محمدرضا شافعیان، مرمر فیروزپور، فرامرز ابوالحسنی ۴ عضو باقی‌مانده شورای شهر بابل هستند که در حال حاضر ۴ عضو علی‌البدل غفار آری، حسن احمدزاده عالمی، جعفر واثقی، مهدی پورچالی‌سماکوش به آنها اضافه شدند.

اگر یک عضو بازداشت‌شده شورا که استعفا نداده است، عزل شود، نفر پنجم اعضای علی‌البدل مرتضی کاردگر است که به لیست ۹ نفره شورا خواهد پیوست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.