یک منبع آگاه در بدنه دولت درباره ادامه یا توقف فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی از ۱۵ شهریور، گفت: به این دو نسخه فارسی تلگرام تا پایان آذر مهلت جدید داده شده است.

 

وی گفت: مدیران تلگرام طلایی و هاتگرام می‌گویند در حال مستقل شدن از تلگرام و تبدیل شدن به پیام رسان کاملا بومی هستند و از این رو در جلسه‌ای با رئیس قوه قضائیه  مقرر شد فرصت دوباره‌ای برای اتمام اقدامات فنی به این دو نسخه فارسی تلگرام داده شود.

 

پیش تر ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته بود: «در رابطه با هاتگرام و تلگرام طلایی از ابتدا سیاست‌های خروج از انحصار تلگرام برای دوره گذار روی این برنامه‌ها حساب شده بود و پذیرفتیم که تلگرام‌های فارسی چند ماهی فعال باشند، اما آخرین مهلتی که به آقایان دادیم ۱۵ شهریور است.»

 

مسئولان دولتی گفته بودند: هاتگرام و تلگرام طلایی باید به یک پیام‌رسان صد درصد بومی تبدیل شوند یا ادامه فعالیت آنها به این شکل ممکن نخواهد بود، اما یک روز مانده به سررسید آخرین مهلت هاتگرام و طلاگرام در ۱۵ شهریور، مدیرعامل پیام رسان بومی آی‌گپ از ارایه مهلت مجدد به ۲ نسخه فارسی تلگرام خبر داد و به این موضوع اعتراض کرد.

 

به گزارش فارس، بر اساس ادعای مدیران این نسخه‌های فارسی تلگرام مبنی بر انجام اقدامات فنی مستقل و بومی شدن، به آنها مهلت دوباره‌ای داده شده است، در حالی که اساسا مشخص نیست آیا این گفته مدیران بر اساس ارزیابی  و صحت‌ ادعاها تائید شده است؟

 

همچنین در ادله ارایه مهلت دوباره عنوان شده که برخی همچنان نگران جاگزین تلگرام پس از قطع دسترسی تلگرام طلایی و هاتگرام هستند؛ همان نگرانی که ۶ ماه قبل وجود داشت و علیرغم برنامه ریزی برای حمایت از پیان‌رسان های داخلی هنوز هم بر تصمیم‌های مهم سایه انداخته است تا بار دیگر اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی را کمرنگ تر کند.

 

نگرانی ابراز شده دیگر بابت تمایل مردم به سرویس‌های خارجی دیگر پس از قطع دسترسی به تلگرام است.

 

از سوی دیگر مهلت ارایه شده تا پایان آذر ماه درست با تحولات خارجی علیه ایران همزمان خواهد بود و وجود تلگرام در آن برهه می‌تواند اتفاقات دی ماه سال گذشته را بار دیگر در آذر ۹۷ تکرار کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.