وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری مشترک با وزرای امور خارجه و دفاع هند در دهلی نو گفت ما نقش هند را به عنوان نیروی برقرار کننده ثبات در خطوط مقدم جغرافیای منطقه، درک می کنیم.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در کنفرانس خبری امروز خود در پایتخت هندگفت: «از وزیر سواراج (وزیر امور خارجه) و وزیر سیتارامان (وزیر دفاع هند) به علت استقبال گرم و بحث های حرفه ای که امروز اینجا داشتیم، تشکر می کنم. بازگشت دوباره به دهلی نو در جمع دوستان و بر عهده داشتن نمایندگی آمریکا کنار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، مایه مسرت است. سیتارامان، باید بگویم کاملا با توصیف شما از روابط دفاعی که اکنون در اظهاراتتان مطرح شد، موافقم».

متیس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز، دیدار موفقیت آمیز و بسیار سازنده و نخستین دیدار دو بعلاوه دو در سطح وزرا بین کشورهایمان، روابط دفاعی قدرتمند ما را هر چه بیشتر تقویت کرده است. ما احترام بالای خود را برای حاکمیت یکدیگر ابراز کردیم و متعهد شدیم برای ایجاد منطقه «هند- اقیانوس آرام» ایمن، دارای رونق و آزاد که مبتنی بر حاکمیت قانون باشد، همکاری کنیم. ما نقش هند را به عنوان نیروی برقرار کننده ثبات در خطوط مقدم جغرافیای منطقه، درک می کنیم. کشور شما بهتر از بسیاری دیگر کشورها درک می کند دستیابی به صلح و کامیابی فقط زمانی میسر است که همه به اصول تمامیت ارضی، کشتیرانی آزاد و رهایی از اجبار احترام بگذارند؛ اصولی که همه آنها در برقراری نظم مبتنی بر قانون نقش بنیادی دارند. فقط آن زمان است که به تعبیر نارندرا مودی نخست وزیر هند، کشورهای کوچک و بزرگ با تصمیم گیری آزادانه و بدون ترس، به شکوفایی خواهند رسید.

وزیر دفاع آمریکا افزود: ما به همکاری با یکدیگر برای گسترش و ارتقای نقش هند به عنوان یکی از شرکای مهم و بزرگ دفاعی ادامه خواهیم داد تا روابط خود را به سطحی متناسب با نزدیک ترین متحدانمان و شرکایمان برسانیم. همان طور که می دانید امروز با امضای توافق «سازگاری ارتباطی و امنیتی»، گام مهمی در راستای این هدف برداشتیم. این توافق تاریخی به تعمیق همکاری بین نیروهای مسلح ما و افزایش توانایی ما برای تبادل پیشرفته ترین فناوری ها منجر می شود و هر دوی ما (آمریکا و هند) را قدرتمندتر خواهد کرد. افزون بر این، توافق کردیم تعامل خود را در حوزه دریانوردی با رزمایش جدید گسترش دهیم. پمپئو و من همچنین درباره طیفی از مسائل، از اعمال تحریم ها علیه کره شمالی گرفته تا همکاری در زمینه مقابله با تروریسم، ایده های جدیدی به دست آوردیم و متوجه شدیم کشورهایمان، هر دو، آثار حملات تروریستی بی منطق را مشابه آنچه ده سال پیش در بمبئی رخ داد و به مرگ افراد بی گناه از بیش از ده کشور منجر شد، پشت سر گذاشته اند. با نزدیک شدن به دهمین سالروز حملات بمبئی در ماه نوامبر امسال، یاد افراد جان باخته را گرامی می داریم.

متیس همچنین گفت: گام هایی که امروز برداشتیم، مسیر را برای همکاری نظامی نزدیک تر (بین هند و آمریکا) هموار خواهد کرد. نشست ما نوید آینده روشنِ پیش روی کشورهایمان را می دهد و از اعتماد فزاینده بین ما به عنوان شرکای راهبردی حکایت دارد. در انتظار آن هستیم که عصر امروز با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، دیدار و درباره مسیر پیش رو گفتگو کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.