محمد رضا مخبر دزفولی گفت: امروز در خدمت مبلغان عزیزی هستیم که وظیفه دارند معارف ناب کربلا را در سراسر کشور تبلیغ کنند و باید این عزیزان به پیام اصلی قیام جاویدان حضرت سیدالشهدا (ع) که حیات عزتمندانه و شهادت افتخارآفرین است، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تبیین و تشریح دستاوردها و موفقیت‌های علمی و فناوری کشور موجب تقویت روحیه اعتماد و توانمندی ملی خواهد شد.

مخبر دزفولی گفت: البته این دستاوردها و موفقیت‌ها نباید موجب شود تا مشکلات را فراموش کنیم و باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: در طول این چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی، این شجره طیبه با توانمندی و عزت مشکلات را پشت سر گذاشته و مشکلات فعلی هم ان شاءالله با کمک همه قابل رفع است.

مخبر دزفولی گفت: مشکلات این مقطع حساس با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و مرجعیت معظم و روحانیت متعهد قابل حل شدن است.

وی افزود: چند سال قبل یک مرکز علم سنجی غربی گزارشی از پیشرفت‌های علمی در چند کشور جهان را ارائه داد و می‌دانید که این مراکز وظیفه دارند با بی طرفی وضعیت علمی جهان را بسنجند و آینده این حوزه را پیش بینی و برآورد کنند.

وی افزود: در رصد این مرکز علم سنجی که با نگاه به منطقه غرب آسیا و سه جنگ صورت گرفته در این منطقه یعنی دفاع مقدس، بیرون کردن عراق از کویت و حمله آمریکا به عراق انجام شده، بر این نکته تأکید شده که تنها کشوری که از این سه جنگ سربلند خارج شد، ایران بود.

مخبر دزفولی ادامه داد: در این گزارش تحولات و پیشرفت های علمی کشور در همه زمینه ها مانند نانو، هوافضا، پزشکی، سلول‌های بنیادین، حوزه فنی و مهندسی و ... مورد اشاره قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در حوزه سلول‌های بنیادین جزء ده کشور اول جهان هستیم و در استفاده از این سلول ها برای درمان بیماری‌ها گام‌های مؤثری برداشته شده است و من اگر به طور خلاصه بخواهم اهمیت این بخش را تشریح کنم باید بگویم کارکرد بخش سلول‌های بنیادین در اصل ترمیم آسیب‌های بدنی و به نوعی ساخت اعضای یدکی بدن است.

وی افزود: کشوری که نتواند پیشرفت علمی کند در آینده محکوم به فنا خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این مرکز علم سنجی ظاهراً بی طرف در پایان از پیشرفت‌های شگرف علمی کشورمان ابراز نگرانی می کند و خواستار مقابله با این پیشرفت است.

وی گفت: بر اساس یک گزارش دیگر، آینده در دست دانشمندان زیست فناوری است و باید کشورمان در این حوزه نیز مانند حوزه هسته‌ای با فشار و تحریم مواجه شود.

مخبر دزفولی افزود: امروز باید به این نکته اشاره کنم که بخش اعظم متخصصان هسته‌ای ما جوانان متولد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هستند و این مایه افتخار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: انحصار فناوری‌های مهم و حیاتی و محروم کردن کشورهای جنوب در صدر برنامه‌های علمی نظام سلطه است.

وی افزود: تجربیات تاریخی حاکی از کشتار سایر ملل به دست استعمارگران انگلیسی و آمریکایی از طریق بیماری‌های واگیردار است و این روند امروز هم ادامه دارد.

مخبر دزفولی ادامه داد: در جای جای سند موسوم به 2030 یک دیکتاتوری علمی و حاکمیت نامشروع نظام سلطه بر روند علم و فناوری جهان مشهود است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح آمار مربوط به پیشرفت‌‌های علمی کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی، در کشورمان 20 دانشگاه با 170 هزار دانشجو داشتیم اما امروز بیش از 5 میلیون دانشجو داریم.

وی افزود: البته انتقاداتی هم به این روند وارد است اما این نکته را هم باید ببینیم که حدود 4 هزار عضو هیئت علمی در ابتدای انقلاب اسلامی به 90 هزار عضو هیئت علمی و پژوهشگر و محقق رسیده است.

مخبر دزفولی ادامه داد: حدود 40 درصد نرخ باسوادی قبل از انقلاب اسلامی هم اکنون به 95 درصد رسیده و طبق فرمول یونسکو باید در کشورمان جشن رفع بی سوادی برگزار کنیم.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: متأسفانه عده‌ای تعمد دارند تا دستاوردهای علمی کشور انکار شود.

وی افزود: در گزارش دیگری یونسکو جوامع را با «شاخص توسعه انسانی» دسته بندی کرده و کشورها بر اساس این شاخص به 4 دسته تقسیم شده اند.

مخبر دزفولی ادامه داد: در شاخص‌های ترکیبی توسعه انسانی، سه شاخه آموزش، سلامت و درآمد سالانه مدنظر است و ذیل این سه شاخه شاخص‌های کوچکی مانند مرگ و میر مادران و نوزادان، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و... قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این دسته بندی جزء کشورهای دارای توسعه انسانی بالا است.

وی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های کشور حدود 100 هزار دانشجوی کارشناسی در داشتیم و امروز بیش از 2 میلیون دانشجو در این مقطع داریم، در مقطع کارشناسی ارشد هم حدود 2 هزار دانشجو داشتیم که امروز به بیش از 700 هزار دانشجو رسیده و در دکترای تخصصی هم از 1255 دانشجو در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به حدود 100 هزار دانشجو رسیده‌ایم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در سال 1357 حدود 400 مستند علمی بین‌المللی داشتیم و امروز بیش از 40 هزار مستند علمی نمایه شده بین المللی داریم.

مخبر دزفولی تاکید کرد: در حالی‌که در ابتدای دهه 90 میلادی با همراه کشور عراق حدود 3 صدم درصد تولید علم جهان را داشتیم امروز حدود 2 درصد از تولید علم جهان به کشورمان تعلق دارد.

وی گفت: بیش از 200 دانشمند ایرانی در سطح دانشمندان برتر جهان هستند و این نشان از شکوفایی استعداد ملی کشور در پرتوی انقلاب اسلامی دارد.

مخبر دزفولی ادامه داد: دانشگاه باید با مرکز پژوهشی در تماس باشد و امروز 18 دانشگاه کشورمان در رده‌های بالای جهانی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پژوهش و تحقیق مایه تحکیم استقلال کشور است و سال گذشته بیش از 40 فرآورده علمی (پتنت) در جهان ثبت کرده‌ایم.

وی افزود: در سال جاری هم تا امروز بیش از 115 فرآورده علمی (پتنت) ثبت کرده‌ایم و این روند پرافتخار ادامه دارد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: باید روند تقویت کیفی و گسترش استفاده از مقالات علمی در تکمیل فرآیند تولید فرآورده‌های علمی ادامه یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در چهارمین دهه انقلاب اسلامی کشور ما توانسته است با تمدن غرب، که دارای چهار قرن تجربه علم و فناوری است، رقابت کند.

وی افزود: کاستی‌ها و نواقص باید نقد و برطرف شود اما نباید این کاستی‌ها و نواقص بهانه نفی دستاوردها و موفقیت‌ها شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نباید فریب تبلیغات گمراه‌کننده را بخوریم و دستاوردهای غرورآفرین علمی و فناوری کشورمان را با نگاه تحقیرآمیز تخریب کنیم.

مخبر دزفولی گفت: کشورمان با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود که مورد اعتراف دشمنان است، می‌تواند از همه دشواری‌ها عبور کند.

وی افزود: ملت ما که همه سختی‌ها را به حول و قوه الهی پشت سر گذاشته، می‌تواند این مشکلات را هم حل کند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تأکید کرد: در عین توجه به مشکلات، کامیابی‌ها و موفقیت‌ها هم باید مدنظر باشد و نباید عقب‌نشینی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستیابی کمتر از 10درصد از جمعیت کشور به آب آشامیدنی سالم در بیش از پیروزی انقلاب اسلامی امروز به بیش از 95 درصد رسیده و من از منکرین این دستاوردها می‌پرسم آیا این دستاورد کمی است؟

وی افزود: امید و تأکید بر روحیه توانمندی علمی باید در سراسر کشور گسترش یابد.

مخبر دزفولی ادامه داد: تحت رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی» و حمایت حوزه‌های علمیه و روحانیت متعهد می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم تا شهد شیرین پیروزی بار دیگر به کام ملت عزیزمان برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.