در توماری که ماه مارس گذشته توسط فردی به نام ژوزف پابلیک (Joseph Public) بر روی تارنمای پارلمان این کشور قرار داده‌ شد و تا روز پنجشنبه به ۱۲ هزار و ۸۳۶ امضا رسیده، آمده است که صهیونیست‌ها علیه آن دسته از سیاستمداران انگلیسی که مخالف جنایت‌های این رژیم هستند توطئه کرده و آن‌ها را کله‌پا می‌کنند.

این تومار با اشاره به اظهارات جنجالی دیپلمات ارشد سفارت رژیم صهیونیستی &#۳۹;شای ماسوت&#۳۹; درباره احمق خواندن بوریس جانسون وزیر امورخارجه پیشین انگلیس و تلاش برای کله‌پا کردن معاونش الن دانکن تصریح کرد که تنها از طریق تحقیقات است که پارلمان و افکار عمومی اطمینان پیدا خواهند کرد که چنین اقداماتی در دولت تحمل نمی‌شود.

&#۳۹;شای ماسوت&#۳۹; دو سال پیش در گفت‌وگوی خصوصی که فیلم ویدئویی آن منتشرشده است، قول داده بود &#۳۹;دانکن&#۳۹; را که با شهرک‌سازی‌های رژیم اسرائیل مخالف است، برکنار کند. وی در این گفت‌وگو که در رستورانی در لندن ضبط‌شده و به‌عنوان بخشی از یک گزارش شبکه خبری الجزیره، منتشر شد، همچنین از جانسون به‌عنوان فردی احمق نام می‌برد.

این دیپلمات اسراییلی در اظهاراتش نام چند نماینده محافظه‌کار برجسته دیگر که از فلسطین حمایت می‌کنند نیز برده شده است. 

ماسوت گفته است که رژیم اسرائیل با استفاده از بودجه‌های محرمانه و حمایت مخفیانه، از طریق سفارت خود در لندن، برای نفوذ به احزاب سیاسی انگلیس تلاش می‌کند. 

بااین‌حال وزارت امورخارجه انگلیس در جوابیه‌ای که امروز در تارنمای پارلمان این کشور منتشرشده است، عنوان کرد: &#۳۹;ما باور نداریم که دولت اسرائیل در سیاست‌های انگلیس نفوذ دارد. لندن دوست نزدیک تل آویو است و از وجود رابطه عالی در سطح دوجانبه بهره می‌برد&#۳۹;

این جوابیه با اشاره به دهه‌ها همکاری میان دو کشور در حوزه مسائل آموزشی، فناوری، تجارت، فرهنگ و هنر می‌افزاید: مراودات تجاری میان دو طرف در بالاترین سطح قرار دارد و اسرائیل شریک راهبردی مهمی برای انگلیس به شمار می‌رود. از این منظر وزارت امور خارجه اتهام دخالت مطرح‌شده در تومار را نمی‌پذیرد.

در این جوابیه همچنین به ماجرای اظهارات جنجالی دیپلمات رژیم صهیونیستی اشاره‌شده و آمده است که سفیر این رژیم از دولت انگلیس دراین‌باره عذرخواهی و اعلام کرد که اظهارات &#۳۹;شای ماسوت&#۳۹; بیان‌کننده دیدگاه سفارت نیست.

وزارت امورخارجه انگلیس با تأکید بر رابطه قوی میان دو طرف خاطرنشان ساخت که پرونده این مساله همان زمان مختومه شد.

درواقع دولت انگلیس با انتشار بیانیه بالفور(Balfour Declaration) در سال ۱۹۱۷ میلادی، یکی از بنیان‌گذاران اصلی تأسیس رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. این بیانیه نامه‌ای بود که توسط «آرتور جیمز بالفور»، وزیر امور خارجه وقت خطاب به «والتر روتشیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.

در این نامه وزیر امورخارجه وقت انگلیس بر «موضع مثبت» دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند. 

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس سال گذشته یک صدمین سالگرد انتشار این بیانیه را با حضور سران رژیم صهیونیستی در لندن جشن گرفت و اعلام کرد به نقشی که لندن در تشکیل این رژیم داشته افتخار می‌کند.

با توجه به جوابیه دولت انگلیس به تومار اعتراضی مردم این کشور درباره نفوذ رژیم صهیونیستی در سیاست‌های لندن، اکنون فعالان حقوق بشری امیدوارند تعداد امضاء کنندگان از مرز ۱۰۰ هزار تن عبور کند تا بر اساس رویه قانونی، درخواست آن‌ها در پارلمان به بحث گذاشته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.