مذاکرات مقام های ارشد هند و ایالات متحده قرار است طی هفته جاری در دهلی نو برگزار شود و دو طرف قصد دارند تعدادی از قراردادهای نظامی و دفاعی را به امضا برسانند تا نشان دهند ارتش های دو کشور برای مقابله با نفوذ چین در منطقه مصمم هستند.

بر اساس این گزارش، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا و مایک پامپئو وزیر خارجه ایالات متحده قرار است با همتایان هندی خود دیدار کنند. مذاکرات دو طرف به گفتگوهای ۲+۲ مشهور شده است. این مذاکرات قرار است روز پنجشنبه برگزار شود.

این مذاکرات تاکنون ۲ بار در سال جاری لغو شده است. این عالی ترین مذاکرات آمریکا و هند به شمار می رود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نارندرا مودی نخست وزیر هند سال گذشته موافقت خود را با برگزاری این مذاکرات اعلام کردند.

کارشناسان سیاسی و مقام های رسمی بر این باورند که این نشست نه تنها از نظر نمادین و سمبلیک مهم است بلکه به دو کشور این امکان را خواهد داد تا پیشرفت زیادی برای از بین بردن اختلافات دو جانبه از جمله روابط هند با ایران و روسیه داشته باشند.

ژوزف دانفورد مقام ارشد نظامی آمریکایی در این باره گفت: مذاکرات ۲+۲ یک فرصت تاریخی است تا شراکت و همکاری دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و به دنبال راهکارهایی برای توسعه همکاری های امنیتی باشیم.

آمریکا و هند طی دهه گذشته روابط و همکاری های دفاعی خود را گسترش داده اند. هند نسبت به توسعه نفوذ چین در جنوب آسیا هشدار داده است. ارتش آمریکا اوایل امسال نام فرماندهی اقیانوسیه خود را به فرماندهی هند اقیانوسیه تغییر داد تا بر اهمیت هند برای پنتاگون تاکید کند.

هند امیدوار است قرارداد مربوط به تبادل اظلاعات ماهواره ای با آمریکا را نهایی کند. در صورت نهایی شدن توافقنامه امنیتی بین هند و آمریکا، ایالات متحده خواهد توانست تجهیزات دفاعی و نظامی از جمله پهپادهای گاردین را در اختیار هند قرار دهد.

آمریکا تمایل زیادی دارد تا نقش مهمتر و پررنگ تری در بازار صنایع دفاعی و نظامی هند داشته باشد. آمریکا دومین عرضه کننده بزرگ تسلیحات نظامی به هند به شمار می رود و طی ده سال اخیر بیش از ۱۵ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به این کشور فروخته است.

یک مقام آگاه پنتاگون در این باره گفت: آمریکا و هند قصد دارند مانورها و تمرینات نظامی مشترک زمینی هوایی و دریایی انجام دهند.

به نظر می رسد دو کشور قصد دارند در جریان این مذاکرات درباره روابط هند با روسیه و ایران نیز رایزنی کنند. هند امیدوار است بتواند شامل معافیت های آمریکا در خصوص تحریم های نفتی ایران شود. آمریکا همچنین هند را تهدید کرده است که در صورت خریداری سامانه های دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه با مجازات هایی روبرو خواهد شد.

یک وبگاه خبری هندی پیش از این به نقل از منابع آگاه نوشت: در حالی که مذاکرات ۲+۲ بین هند و ایالات متحده قرار است طی هفته جاری برگزار شود، دهی نو قصد دارد به واشنگتن اعلام کند که برنامه خرید سامانه های دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه را دنبال خواهد کرد.

یک منبع آگاه در این باره گفت: هند تقریبا درباره قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه به جمع بندی نهایی رسیده است و ما این تصمیم را اجرا خواهیم کرد. موضع ما در این خصوص به اطلاع واشنگتن خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.