حجت السلام مجتبی ذوالنوری در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی  در جمع خبرنگاران در توضیح بازدید هیاتی از کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو گفت‌: مقام معظم رهبری بعد از لغو برجام توسط آمریکا و رفتار دوگانه اروپایی دستور دادند سازمان انرژی اتمی این آمادگی را داشته باشد که اگر اروپاییان همراه آمریکا شدند و منافع ایران در برجام تامین نکردند ما به نقطه قبل بازگردیم تا این آمادگی از قبل  فراهم شده و بتوانیم ظرف دو سال به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی اورانیوم دست پیدا کنیم.

وی ادامه‌ داد: در پی فرمان مقام معظم رهبری رییس سازمان انرژی اتمی موضوع ایجاد دو کارخانه و دو سالن مونتاژ را اعلام کرد تا بتوانیم روزانه ۶۰ سانتریفیوژ تولید کنیم که روند بازگشت پذیری هسته‌ای تسری پیدا کند. از طرف دیگر از آن جا که ما در آستانه تحویل گزارش شش ماهه چهارم و پنجم اجرای برجام از سوی کمیسیون به مجلس شورای اسلامی هستیم روز گذشته از تاسیسات فردو و نطنز بازدید داشتیم.

رییس کمیته‌ هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح بازدیدشان از سایت فردو گفت‌: اقدامات خوبی در زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار صورت گرفته است که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک توان جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار را داشته باشیم. در حال‌ حاضر حدود ۱۵۰ ایزوتوپ پایدار و ۳۰ ایزوتوپ ناپایدار داریم، اینها در بسیاری از صنایع و فن آوری‌های ما نقشی کلیدی دارند و پایه بسیاری از پیشرفت‌ها هستند. در گذشته این امکان را نداشتیم و اما در حال‌ حاضر پیش فرض خوبی در این حوزه ایجاد شده است و زمینه عقد قرارداد با روس‌ها فراهم شده است.

ذوالنوری با بیان این که پایه و بنیان کار در فردو ایجاد شده است افزود: مراحل اجرایی این پروژه‌ با همکاری روس‌ها اجرا شده است و سازمان انرژی اتمی این زیرساخت‌ها را ایجاد کرده است. روز گذشته (دوشنبه) چند آزمایشگاه نیز افتتاح شد که یکی از آنها آزمایشگاه تولید مواد بود تا اگر بخواهیم سانتریفیوژ بسازیم،  آلیاژها و مواد مربوطه را تولید کرده  و مواد ضروری و مهم را برای صنایع کشور را تامین نماییم.

رییس کمیته‌ هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: روز گذشته کلنگ ساختمان مجتمع ملی خلاء در فردو به زمین زده شد. سازمان انرژی اتمی هم آمادگی کامل را دارد که ما شاهد افتتاح این مرکز در فروردین ماه سال ۹۸ باشیم.

ذوالنوری در توضیح کارکرد مجتمع ملی خلاء خاطر نشان کرد: کارکرد خلاء در موضوع شتاب دهنده‌ها و بسیاری از موارد موثر است. اگر بخواهیم یک پله بالاتر از شکافت هسته‌  اتم در آزادسازی انرژی هسته‌ی اتم داشته باشیم، باید به سراغ گداخت هسته‌ای برویم. پس برای رسیدن به این، پیش نیاز آن ایجاد توان خلاء مصنوعی است. به دلیل این که در شکافت کاملا جداسازی و شکستن هسته اتم و جداسازی ایزوتوپ‌ها و نوترون‌ها صورت می‌گیرد، ولی در گداخت هسته ای یا جوش هسته‌ای انتظار چیز دیگر است. اگر بخواهیم انرژی گداخت هسته‌ای و جوش هسته‌ای باید خلا بسیار بالایی را ایجاد کنیم تا در آن جا نوترون‌ها از هم فرار کنند و ما در خلا بتوانیم آنها را ممزوج کرده و با جوش انرژی جوش هسته‌ای را  تولید کنیم.

وی افزود: برای این کار نیازمند ایجاد توکامک هستیم. این همان پروژه‌ ایتر است که تمام دنیا و اروپاییان زورشان را زده اند تا به آن برسند. پروژه‌ ایتر در فرانسه دنبال می‌شود که ما هم می‌خواهیم عضو آن شویم، ولی آن سطح بالا و گسترده ای است. ما می‌توانیم از طریق توکامک‌های کوچک که در برخی از کشورها موسوم بوده است این کار را آغاز کنیم. برای این موضوع اولین قدم آن است که توکامک خلا را ایجاد کنیم. لذا در بحث هسته ای و سایر صنایع خلاء بسیار کارآمد است که در عرصه پزشکی نیز دارای اهمیت می‌باشد.

این عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر این اساس کلنگ ایجاد مجتمع ملی خلاء روز گذشته در فردو زده شد، امیدواریم تا فروردین ماه ساختمان آن ساخته و کار را شروع کنیم.

ذوالنوری در توضیح بازدید از سایت نطنز نیز گفت‌: بازدید ما از نطنز برای آن بود که ببینیم برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در ایجاد ۱۹۰ هزار سو چه اقداماتی صورت گرفته و ظرفیت‌ها چطور است. بر این اساس از بخش‌های مختلف بازدید داشتیم یعنی از خط تولید، غنی سازی مثل IRTN بازدید کردیم که بسیار IR۱ پیشرفته‌تر بوده و سو بالاتر دارد. مثلا IR۱ یک کیلو و ۲۰۰ گرم یعنی ۱.۲ سو تولید اورانیوم غنی سازی در سال دارد  ولی IR۲N حدود پنج کیلو سو یعنی نزدیک به پنج برابر تولید دارد. ما IR۴ ،  IR۵  و IR۶ را برای تولید انبوه  و صنعتی آماده داریم  ولی در حال‌ حاضر این کار را انجام نمی‌دهیم. چون در چارچوب برجام حرکت می‌کنیم. اما اگر برجام را بر هم زدند و بخواهیم بازگشت داشته باشیم با این مقدمات قطعا به نقطه زمانی برجام بر نمی‌گردیم. توان ما بسیار بالاتر از دوران برجام است.

وی خاطر نشان کرد:  آقای صالحی اعلام کرد که قادر به تولید ۶۰ سانتریفیوژ در روز هستیم. بنده دیروز با حساسیت یکی یکی سکوها را شمردم . دو بال ۳۱ تایی مونتاژ سانترفیوژ داشتیم. یعنی در روز ۶۲ سانترفیوژ تولید می‌کنیم.

رییس کمیته‌ هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از خط اول کارخانه که قطعات یاتاقان‌ها با بدنه الیاف کربنی تولید و تهیه می‌شود و کامپوزیت و چیزهای مختلفی در آن وجود دارد تا جایی که به خط مونتاژ می‌رسد و زیر فشار قرار گرفته و تست کامل شده است و بعد خارج می‌شود قادر به انجام کارهای خوب و درستی هستم که جا دارد از زحمات سازمان انرژی اتمی و نسل جوان توانمند تشکر کنم. آنها فعالانه کار کرده و ریسک را برای طرف مقابل بالا بردند.

وی در ادامه‌ توضیح داد: اگر اروپاییان بخواهند تعهدات خود را انجام نداده و در تامین منافع ایران در بر جام ناکارآمد باشد ما به شروع کار هسته‌ای بر می گردیم. این برای ما افتخار آمیز خواهد بود،  ولی آنها ناراحت و پشیمان خواهند شد که امروز هزینه را برای دیگران بالا بردیم. مجبور هستند سود و ضررشان را محاسبه کنند. اگر اروپاییان عاقل بوده و عاقلانه عمل کنند نباید برجام را از دست دهند چون توان بازگشت ما بسیار ممکن و موفقیت آمیز خواهد بود.

ذوالنوری در پایان درباره زمان تهیه گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره روند اجرای برجام گفت‌: ما منتظر بررسی‌ها بودیم. گزارش چهارم و پنجم را با هم ارائه خواهیم داد.  اگر ناراحتی از عهدشکنی آمریکا در خروج از برجام وجود داشت و خبر تلخی برای مردم بود خبرهای خوشحال کننده‌ای وجود خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.