در پی تشدید تنش و درگیری ها در طرابلس که تاکنون منجر به کشته شدن ۴۷ تن شده است، دفتر نخست وزیری ایتالیا در بیانیه ای با اشاره به شایعات برخی رسانه ها مبنی بر آماده شدن نیروهای ویژه ایتالیا برای مداخله در لیبی، این موضوع را بطور قاطع تکذیب و اعلام کرد: ایتالیا با دقت تحولات اخیر در لیبی را دنبال می کند.

در ادامه این بیانیه ضمن ابراز نگرانی ها درباره لیبی، تاکید شده است که ایتالیا به همراه انگلیس، فرانسه و آمریکا طرفین این درگیری را به آتش بس فوری دعوت می کند.

&#۳۹;متئو سالوینی&#۳۹; معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا نیز با اشاره به اوضاع تنش آمیز روزهای اخیر در لیبی، گفت: من در تماس مستقیم با نیروهای نظامی، دیپلمات ها و متخصصان شرکت نفت &#۳۹;انی&#۳۹; که در لیبی زندگی می کنند، هستم. برخی از آنها این کشور را ترک کرده اند.

در لیبی حدود ۳۵۰ نظامی ایتالیایی حضور دارند ولی دولت ایتالیا هرگونه مداخله نیروهای ویژه در این کشور را تکذیب کرده است. از ژانویه گذشته (دیماه) ماموریت دوجانبه خدمات پشتیبانی موسوم به Miasit در لیبی برای کمک و پشتیبانی از دولت توافق ملی آغاز شده است. هدف نظامیان ایتالیایی در این ماموریت حمایت موثرتر از مقامات محلی در اقدامات صلح و ثبات در کشور و تقویت فعالیت های کنترل و مقابله با مهاجرت های غیر قانونی، قاچاق و تهدیدات امنیتی با هماهنگی و دستور العمل های سازمان ملل است. 

از سوی دیگر مطبوعات محلی لیبی نیز اعلام کردند که یکی از اهداف حمله روز شنبه گذشته در طرابلس، ضربه زدن به سفارت ایتالیا بود. دو موشک گراد علیه سفارت ایتالیا و دفاتر فیاض السراج نخست وزیر لیبی پرتاب شد که به چند متری سفارت ایتالیا رسید اما به هدف نخورد.

شورای ریاستی دولت وفاق ملی پس از روزها تنش و درگیری، اعلام وضعیت اضطراری در طرابلس کرد. تاکنون برخی از ایتالیایی ها این کشور را ترک کرده اند اما سفارت ایتالیا در لیبی هنوز باز است. این شورا به نیروهای ضد تروریسم مصراته دستور داد تا برای اعمال آتش بس جدید و پایان خشونت ها در حومه وارد پایتخت شوند.

وزارت سلامت لیبی نیز پس از ۸ روز درگیری، اعلام کرد که در پی این درگیری ها تاکنون ۴۷ تن کشته و ۱۲۹ نفر مجروح شده اند. گفته می شود که تیپ هفتم که دشمن دولت السراج است، خود را آماده حمله برای فتح پایتخت می کند و همزمان نیز صدها زندانی و پناهجو از مراکز حبس فرار کرده اند. 

این درگیری ها در حالی ادامه دارد که سازمان ملل و برخی طرف های منطقه ای برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در روز ۱۹ آذرماه امسال تلاش می کنند. دو دولت شامل دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دولت «طبرق» در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» که از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای مسلح این کشور حمایت می کند؛ در این کشور وجود دارد. پارلمان لیبی نیز از دولت مستقر در شرق لیبی حمایت می کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.