اورشلیم پست گزارش داد، چهار مقام ارشد اسرائیلی به کانال خبری ۱۰ این رژیم گفتند که چند هفته پیش سیاست دولت اسرائیل بر این مبنا بود که آمریکا نباید کاملا بودجه آنروا را به ویژه برای نوار غزه به دلیل نگرانی از وقوع یک بحران انسانی و امنیتی قطع کند.

این در حالی است که براساس این گزارش این رویکرد حمایت از سرویس امنیتی شین‌بت ارتش اسرائیل و هماهنگ کننده فعالیت‌های دولت در اراضی اشغالی را به عنوان یک شاخه وزارت جنگ اسرائیل برای ارتباط با فلسطینی‌ها در پی داشته است.

این در واقع پیامی بوده که اسرائیل همواره به کاخ سفید و کنگره ابلاغ کرده بود.

با این حال براساس گزارش این شبکه تلویزیونی چند وقت پیش نتانیاهو به صورت یک جانبه تصمیم گرفت که این رویکرد را به قطع کامل بودجه آنروا از سوی آمریکا تغییر دهد و این پیام را از طریق ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا به دولت واشنگتن اطلاع داد.

مقام‌هایی که با کانال ۱۰ صحبت کردند گفتند: این تغییر سیاست از سوی نتانیاهو بدون هیچگونه رایزنی با مقام‌های عالی رتبه امنیتی و هیچگونه بحث جدی با مقام‌های نظامی اتفاق افتاده است.

یکی از این مقام‌ها اظهار داشت: ما نفهمیدیم که این موضع از کجا آمد.

روز جمعه دولت ترامپ اعلام کرد که به طور کامل بودجه حدود ۳۰۰ میلیون دلاری خود برای آژانس آنروا را قطع می‌کند و اینکه این دولت بعد از چند دهه اختصاص بودجه به این آژانس دیگر بودجه‌ای به آن اختصاص نمی‌دهد و به جایش از کانال‌های دیگر برای کمک به فلسطینی‌ها استفاده خواهد کرد.

این موضع ترامپ با استقبال دولت نتانیاهو روبرو شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.