فرهاد تجری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: کلیات لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با اجماع بسیار خوب نمایندگان مردم در خانه ملت به همراه سایر مناطق هفتگانه آزاد تجاری - صنعتی هفته گذشته مصوب و امروز نیز جزییات آن در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب رسید. 

وی اظهار داشت: لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین همراه با سایر مناطق هفتگانه پس از تصویب نمایندگان مردم در خانه ملت به شورای نگهبان ارسال می شود و پس از تایید نهایی این شورا، برای اجرا تقدیم دولت خواهد شد.

وی ادامه داد: به دنبال اضافه کردن یک سری الحاقات و پیشنهاداتی برای منطقه آزاد تجاری هستیم تا بتوانیم منطقه ویژه اقتصادی را برای شهرستان های سرپل ذهاب و گیلانغرب تعریف کنیم.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با وجود کارشکنی ها، مخالفت ها و جوسازی برای تصویب نشدن لایحه مناطق آزاد تجاری قصرشیرین، با رایزنی های صورت گرفته و اجماع بسیار خوب نمایندگان، شاهد تصویب لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در مناطق مختلف کشور بودیم. 

تجری با قدردانی از تلاش های مجمع نمایندگان برای طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان یک مطالبه و خواست اصلی مردم استان کرمانشاه برای مجاب نمودن دولت جهت تصویب آن برای الحاق به مناطق هفتگانه آزاد تجاری کشور در سفر رئیس جمهوری به این شهرستان، گفت: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین باعث رونق اقتصادی و تحول و توسعه شهرستان و استان کرمانشاه خواهد شد. 

وی اضافه کرد که با تصویب نهایی لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی، شاهد ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه - مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) خواهیم بود. 

تجری اضافه کرد: پیشنهاد لایحه مناطق آزاد تجاری هفتگانه را رئیس جمهوری تیرماه ۹۵ تقدیم مجلس کرد و کلیات آن در همان سال به تصویب نمایندگان رسید. 

نام قصرشیرین پس از قول رئیس جمهوری در سفر استانی کرمانشاه (تیر ۹۵) به این لایحه اضافه شد. 

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد. 

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود. 

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد. 

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است. 

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد. 

روزانه ۸۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی به طور میانگین از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود. 

همچنین روزانه به طور میانگین ۵۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.