اکثر زائران ایرانی، امسال بیشترین وقت خود را به زیارت و عبادت اختصاص داده اند، این را یکی از مدیران کاروان ها می گفت.

چهارشنبه این هفته بازار معروف عزیزیه مکه، مملو از مشتریانی از کشورهای ترکیه، هند و پاکستان بود، اما هشام مالک یک پارچه فروشی می گفت، کارش رونق ندارد، چرا که ایرانی ها امسال برای خرید نمی آیند.

مغازه هشام که در خیابان اصلی عزیزیه واقع است، پر از پارچه های چادر مشکی و چادر نماز است؛ اجناسی که بیشترین تقاضایش مربوط به حجاج ایرانی است. 

همین وضعیت حدود یک ماه پیش در بازار مدینه و اطراف حرم نبوی هم جریان داشت.

یک ماه پیش به یک فروشگاه خرما در مدینه رفتیم که تمامی فروشنده هایش افغان هستند، دربخش جنوبی حرم و صاحب فروشگاه می گفت، الان نبین مغازه خلوته ، منتظر موج اصلی زائران ایرانی هستیم.

اما نصرالله فرهمند مسئول عملیات حج ۹۷ ، گفت که گزارش های دریافتی از فرودگاه های مدینه و مکه، حاکی از پایین بودن میزان بار حجاج دارد.

او در گفت وگو با خبرنگار ما ، گفت: گزارش های دریافتی از میزان بار حجاجی که طی روزهای اخیر از طریق فرودگاه های مکه و مدینه عربستان را ترک کرده اند، نشان می دهد، حجاج ایرانی امسال کمترین حضور را در بازارهای عربستان داشته اند. 

وی توضیح داد، حجم ساک ها و بار خروجی حجاج ایرانی گواهی می دهد که خریدها دستکم ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. 

فرهمئد، توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید ملی، کار فرهنگی و اطلاع رسانی از سوی بعثه و سازمان حج، در طول ثبت نام و آماده سازی سفر حج برای زائران را در بی اعتنایی حجاج ایرانی به بازارهای مکه و مدینه موثر دانست.

فراهم کردن زمینه خرید سوغات قبل از سفر از تولید کننده های ایرانی و یا از طریق دی جی کالا ، از دیگر اقدامات سازمان حج بوده که به گفته فرهمند می تواند در کاهش خرید حجاج ایرانی موثر بوده باشد. 

البته شاید نرخ ارز هم در این مساله موثر بوده ، بویژه برای آنها که ریال همراه خود آورده اند و در طول این یک ماه و اندی، ارزش پولشان کاهش یافته است و همزمان گرانی سرسام آور کالا و اعمال ۵ درصدی ارزش افزوده که اخیرا در این کشور به اجرا گذاشته می شود، به ماجرا دامن زده است. 

با اینحال ، بودند افرادی در میان حجاج که اعلام می کردند، دلارهایشان را در عربستان خرج نخواهند کرد.

هنگام بازدید حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت از وضعیت یکی از هتل های محل اقامت حجاج ایرانی، یکی از حجاج بلند شد و با صدای بلند اعلام کرد قصد دارد ۲۰۰ دلاری را که بابت سفر جج به قیمت رسمی از بانک دریافت کرده است، به ایران برگرداند و به بانک پس بدهد.

فرهمند این رفتار حجاج ایرانی را که با توجه به وضعیت ارزی کشور ، از خرید در بازارهای عربستان اجتناب کرده اند، ناشی از درک بالای ایرانی ها از شرایط دانست و گفت : برای استمرار این رفتار منطقی باید فرهنگ سازی کنیم و رسانه های ایرانی هم باید در این امر سهیم شوند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.