در بیانیه پنجشنبه شب دفتر العبادی که در خبرگزاری الغدپرس منتشر شد، آمده است که فیاض بدلیل ورود به فعالیت های سیاسی که با بی طرفی پست های امنیتی و اطلاعاتی سازگاری ندارد، از کلیه مقام های دولتی خود برکنار می شود.

در بیانیه آمده است: این تصمیم با توجه به ورود آقای فالح فیاض به فعالیت های سیاسی و حزبی و تمایل وی برای تصدی امور سیاسی و تعارض این امر با ماموریت های حساس امنیتی که بر عهده دارد، گرفته شده است. 

بیانیه در این خصوص به قانون اساسی عراق مبنی ضرورت بی طرفی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی و نیز اساسنامه سازمان الحشد الشعبی و دستورالعمل های مربوطه استناد کرده است. 

العبادی در این بیانیه همچنین به دستورات خود مبنی بر ممنوعیت استفاده از مناصب حساس امنیتی برای فعالیت های حزبی اشاره کرده است. 

وی اضافه کرده است که بر اساس اختیارات قانونی و از تاریخ صدور این دستور، فالح فیاض از پست های مشاوری امنیت ملی و ریاست سازمان الحشد الشعبی و دستگاه امنیت کشور برکنار می شود.

در این بیانیه اشاره ای به جانشین یا جانشینان احتمالی فالح فیاض در پست های مذکور نشده است. 

پیش تر شایعاتی در این خصوص در رسانه ها منتشر شده بود اما واکنشی از سوی دو طرف نداشت. 

ناظران مسائل عراق این تصمیم را در شرایطی که عمر دولت کنونی رو به پایان است و رهبران و احزاب سیاسی سرگرم رایزنی های فشرده جهت تشکیل فراکسیون (ائتلاف) بزرگ پارلمانی هستند که اختیار تشکیل دولت جدید را خواهد داشت، حساس و تعیین کننده ارزیابی می کنند. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.