سید محمود علوی، پنجشنبه در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد از توابع استان فارس، بیان داشت: شرایط کنونی اقتصادی کشور را با مدارا و هم افزایی همگانی می توانیم پشت سر گذاریم و به همین سیاست دولت برای حمایت از کار آفرینان و صیانت از نیروی انسانی، منابع مالی و همه ظرفیت های صنعتی و اقتصادی با جدیت دنبال می شود. 

وزیر اطلاعات ادامه داد: در برابر اراده استوار مردم ایران، هیچ مانع و رادعی نمی تواند قد علم کند و با تکیه بر ایمان مردم، درایت رهبر معظم انقلاب و برنامه ریزی های انجام شده از این مرحله دشوار نیز عبور خواهیم کرد. 

علوی ادامه داد: شگرد دشمن در شرایط کنونی، ایجاد یاس، ناامیدی و تشدید اختلافات در بین ملت است، مخالفان عزتمندی ایرانیانیان راغب نیستند تا حرکت بر مدار استقلال سیاسی و اقتصادی دنبال شود و به همین دلیل دشمنان نظام ما هر گامی که برای توسعه اقتصادی ایران برداشته می شود برنمی تابند و این موضوع برای آنها نگران کننده است. 

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیشرفت روند عملیات اجرایی ساخت مجتمع آلومینیوم جنوب کشور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد درمقایسه با ابتدای سال ۹۷ بسیارخوب است و امیدواریم به همت متخصصان و مدیران صنعتی، در آینده نزدیک شاهد افتتاح فاز نخست این مجتمع باشیم. 

مراحل اجرایی ساخت مجتمع آلومینیوم جنوب که از مصوبات سفر نهم اردیبهشت ماه ۹۴ دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و هیات دولت به استان فارس است، با ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ۲۰۰ هکتار و با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰هزار تن آلومینیوم، از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و براساس پیش بینی ها در خردادماه سال ۹۸ فعالیت رسمی خود را شروع خواهد کرد. 

وزیر اطلاعات، همچنین بر حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی به ویژه فعالان و تولیدگرانی که در شرایط فعلی با تکیه بر بن مایه های اعتقادی و معنوی برای استواری اقتصاد ملی می کوشند، تاکید کرد. 

اسماعیل تبادار استاندار فارس نیز در این بازدید با اشاره به نقش سازنده تکمیل صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، برای رفع برخی موانع با هدف شتاب بخشیدن به ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز، قول همکاری داد. 

همچنین، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد و یکی از مدیران مجتمع آلومینیوم جنوب نیز با ارایه گزارشی از فرآیند فعالیت در این مجتمع و سایر صنایع مستقر در منطقه تاکید کردند که با وجود تنگناهای فرارو با جدیت پیگیر نهایی شدن عملیات اجرایی صنایع در حال احداث این منطقه هستند. 

در ادامه این بازدید با حضور وزیر اطلاعات، طرح تولید بتن و آسفالت گرم با ظرفیت تولید سالیانه ۱۵۰هزار تن انواع محصولات بتنی و ۳۰۰ هزار تن آسفالت گرم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به صورت رسمی به بهره برداری رسید. 

برای احداث و تکمیل این طرح ۲۰۰میلیارد ریال توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است. 

بنا به گفته مسئولان منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد، امکان تولید سالانه آلومینیوم با ظرفیت حدود یک میلیون تن، سیمان با ظرفیت ۱۰میلیون تن، منیزیم با ظرفیت ۶۰هزار تن، نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه خورشیدی، پتروشیمی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن، پالایشگاه میعانات گازی، زنجیره تولید بوتان، تولید پروپیلین از پروپان، صنایع پشتیبان، صنایع پایین دست فولاد در این منطقه فراهم است. 

شهرستان لامرد در فاصله ۴۶۴ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. 

منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارایه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد می شود. 

از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.