یکی از ویژگی‌های مهم و اساسی مقام مسئول طراز اسلامی این است که ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری وی تحت تأثیر عناوین و القاب قرار نگیرد و عناوین مسئولیتی مهم و بزرگ، فرد مدیر  را در برابر مردم مغرور نکند، چرا که امر شایسته در این باب اینطور است که هر چه مقام و موقعیت شغلی انسان ترقی پیدا کند باید فرد در برابر مردم متواضع‌تر شود و تمامی جوانح و جوارح خود را به طور تمام و کمال در مسیر خدمت به مردم جامعه خویش و در جهت کسب رضای خداوند متعال به کار گیرد.

یکی از وجوه تمایز حکومت طاغوت و حکومت اسلامی در شیوه رفتاری مدیران آن  است؛ اگر بخواهیم یک مثال ساده در این موضوع بیان کنیم شاید بهترین مصداق آن در دوران معاصر، قیاس رفتاری و اخلاقی و مدیریتی مقامات نظام ستم‌شاهی در دوران قبل از انقلاب با مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است. در حکومت پهلوی مقامات مسئول، هر یک خود را تافته‌ای جدابافته از مردم می‌دانستند و پست‌ها و مسئولیت‌هایی که در اختیارشان بود را دستاویزی جهت کسب منافع برای خود و اطرافیانشان قرار می‌دادند؛ حال اگر شما این افراد و زندگی‌شان را با زندگی ساده و متوسط و به دور از هر گونه اشرافیت مسئولان اوایل انقلاب کشورمان مقایسه کنید، مشاهده می‌کنید که امثال شهیدان رجایی و باهنر و ده‌ها مقام مسئول دیگر که توسط اعضای گروهک منافقین به شهادت رسیدند، توانستند در همان مدت کوتاه دوران مسئولیت خویش به دور از اشرافیت‌های طاغوتی به مردم خدمت کنند و با فعالیت‌های دلسوزانه خود، همچنان و با گذشت سال‌ها از آن دوران، به عنوان الگو در عرصه مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی برای مدیران فعلی مدنظر قرار گیرند.

در دوران فعلی هم کارگزاران ارشدی در کشور هستند که به تأسی از شیوه رفتاری مدیران شهید اوایل انقلاب و بهره‌گیری از فرهنگ دفاع مقدس به دور از هر گونه تجمل به خدمت به مردم می‌پردازند اما هم‌اکنون عده‌ای در برخی پست‌های مدیریتی هستند که تحت تاثیر عنوان و لقب خویش قرار گرفته و گرفتار تجملات و اشرافیت شده‌اند. همین مسئله بدون تردید سبب کاهش بازدهی عملکردشان  می‌شود و حرکت آنان در مسیر خدمت به مردم را کُند و یا حتی در مواردی متوقف خواهد کرد. بنابراین مسئولان باید آفت‌های اشرافیگری را مدنظر خود قرار دهند و بدون هیچگونه غروری به خدمت کردن به مردم جامعه بپردازند.

در ادامه به مناسبت سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر و عده‌ای دیگر از مسئولان کشورمان، ویدئویی از بیانات حضرت امام خمینی(ره) در مراسم تنفیذ حکم ریاست جهموری شهید محمد علی رجایی که حاوی توصیه‌ای مهم از جانب ایشان به وی است را مشاهده می‌کنید. یکی از نکات جالب در این ویدئو حضور حسن روحانی رئیس جمهور فعلی کشورمان در این مراسم است که با توجه به مسئولیتی که هم‌اکنون دارد باید در حال حاضر خود را مخاطب سخنان امام راحل(ره) قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.