مسعود سلطانی‌فر در جمع خبرنگاران درخصوص بازدید علی لاریجانی از اردوی ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی اظهار کرد: عید غدیر خم را به هموطنانم تبریک می‌گویم  و خوشحالم که در بازی‌های آسیایی شاهد نتایج خوب ورزشکاران‌مان هستیم و یکی پس از دیگری به مدال دست پیدا می‌کنند. امیدوارم که ظرف دو سه روز آینده این افتخارآفرینی‌ها ادامه داشته باشد و ما بتوانیم روند مدال‌آوری خود را به همین ترتیب افزایش دهیم.

وی گفت: طی قولی که محمود خسروی وفا و صالحی امیری و همچنین خود من از علی لاریجانی برای بازدید از اردوی تدارکاتی ورزشکاران پاراآسیایی پیش از این گرفته بودیم امروز وی با حضور در جمع اردونشینان جانباز و معلول از روند تمرین‌های آن‌ها بازدید به عمل آورد و سعی کردیم با این بازدید به آن‌ها اعلام کنیم که همواره دولت و مجلس حامی ورزشکاران جانباز و معلول هستند و با این حضور سعی کردیم در ارتقای روحیه آن‌ها و حضور پرافتخار ورزشکاران جانباز و معلول در بازی‌های پاراآسیایی ایجاد انگیزه کنیم.

وزیر ورزش خاطرنشان کرد: در حال حاضر همدلی نزدیک و همکاری خوبی بین وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، پارالمپیک و فدراسیون‌ها وجود دارد و در فضایی آرام و به دور از حاشیه و جنجال تلاش می‌کنیم در جاکارتا کارنامه خوبی داشته باشیم. ما طی ۱۰-۱۵ سال گذشته پروژه‌های زیادی را در نقاط مختلف کشور در زمین ورزش داشتیم که امروز با همدلی که بین این نهادها وجود دارد سعی کردیم با اختصاص منابع مالی کارها را به خوبی دنبال کنیم و شاهد افتخارآفرینی قهرمانان خود در بازی‌های آسیایی در پالمبانگ باشیم. امیدوارم که این افتخارات در بازی‌های پاراآسیایی نیز به همین شکل تداوم داشته باشد.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: ما در رشته جانبازان و معلولان بویژه در والیبال نشسته، وزنه‌برداری و دوومیدانی که حرف اول را در دنیا می‌زنند تا به امروز به نتایج خوبی دست پیدا کرده‌ایم و من امیدوارم در بازی‌های جاکارتا نیز بتوانیم در تمام رشته‌ها عملکرد موفقی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رشته پنچاک سیلات بلایی بود که کشور میزبان برای ورزشکاران ایران به ارمغان آورد گفت: کارنامه اندونزی را اگر در ۴ سال گذشته مورد بررسی قرار دهید می‌بینید که با کسب ۴ مدال طلا در رتبه هفدهم قرار داشت و ۸ سال گذشته رتبه‌ای بهتر از پانزدهم را کسب نکرده بود. در حقیقت ظرفیت مدال‌آوری اندونزی پایین‌تر از رتبه دهم است اما با تصمیم شورای المپیک آسیا با توجه به اینکه به هر کشور میزبان امتیاز ویژه‌ای را برای برگزاری بازی‌های آسیایی اختصاص می‌دهد این موضوع سبب شد که ما در این دوره از بازی‌ها که انتظار کسب رتبه‌ای حتی بهتر از چهارمی داشتیم در جایگاه پنجم قرار بگیریم. البته باید درباره این مساله عنوان کنم که در ۴۴ سال که ما در سال ۱۳۵۳ میزبان بازی‌های آسیایی بودیم توانستیم در ۱۰ رشته کشتی فرنگی شرکت کنیم و مدال‌های خوبی را به ارمغان بیاوریم و امروز در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ کشور میزبان با رشته پنچاک سیلات که یک رشته بومی محلی است توانست این بلا را بر سر ما بیاورد. این امتیاز داده شده به حدی وسیع بود که کشور اندونزی هم در بخش زنان و هم در بخش مردان حضور کاملی داشت و توانست در ۱۶ رشته ۱۶ مدال طلا کسب کند. ما کماکان در ۹ روز اول بازی‌های آسیایی در رتبه‌بندی در جایگاه چهارم قرار داشتیم اما متاسفانه پنچاک سیلات سبب شد که ما جایگاه خود را از دست بدهیم. البته چین و ژاپن و کره با تعداد ورزشکاران زیادی که در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنند همواره جایگاه اول تا سوم را همیشه به خود اختصاص می‌دهند. تلاش ما بر این بود تا در این دوره از بازی‌ها به رتبه‌ای بالاتر از چهارمی نیز دست پیدا کنیم و تا به امروز نیز ورزشکاران ما عملکرد موفقی در کسب مدال طلا داشتند. در هر صورت ما تاکنون موفق به کسب ۱۸ طلا شدیم که با مدال طلایی که احسان حدادی کسب کرد تعداد مدال‌های طلای ایران به عدد ۱۹ رسید و این افتخار بزرگی برای کاروان ایران است.

وزیر ورزش اظهار کرد: ما همیشه فکر می‌کردیم از طرف قزاقستان از نظر مدال‌آوری مورد تهدید قرار بگیریم اما قزاقستان مدال‌های طلای کمتری نسبت به کشور ما کسب کرد و مدال نقره و برنز آن‌ها بیشتر از ما بود و امروز ما در جدول رتبه‌بندی به کشور چین تایپه و کره شمالی نزدیک‌تر هستیم. من امیدوارم با چند رشته‌ای که باقی مانده است از جمله والیبال، جودو و بسکتبال بتوانیم به تعداد مدال‌های خود بیفزاییم. ما در بسکتبال و والیبال شانس مدال طلا داریم.

وزیر ورزش در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با وجود اینکه شما می‌دانستید کشور میزبان در این رشته حضور خواهد داشت چرا به شورای المپیک آسیا زودتر اعتراض نکردید گفت: به هر شکل رشته پنچاک سیلات رشته‌ای بود که در این شورا تصویب شده و طی چند سال گذشته تصمیم‌گیری شده بود و قابل اعتراض نبود. کشور میزبان از چند سال قبل روی این رشته سرمایه‌گذاری کرده بود و ما حق اعتراض نداشتیم. زمانی که رشته‌ای توسط شورای المپیک آسیا مورد تصویب قرار می‌گیرد دیگر سایر کشورها حق اعتراض ندارند.

وی درباره عملکرد بانوان در این دوره از بازی‌های آسیایی افزود: من در رشته کاراته انتظار بیشتری از بانوان داشتم و ما حق کسب دو مدال طلا توسط بانوان کاراته‌کا خود داشتیم که متاسفانه یکی از بانوان کاراته‌کا در فینال باخت ناباورانه داشت و با یک خطا طلا را از دست داد. به اعتقاد من در این دوره از بازی‌ها عملکرد خانم‌ها راضی کننده بود و ما با سرمایه‌گذاری که در این دوره از بازی‌ها روی بانوان نسبت به دوره قبل داشتیم بسیار خشنودیم و پشیمان نیستم. بدون شک با ارزیابی که کمیته ملی المپیک درخصوص حضور زنان در المپیک آینده خواهد داشت تلاش خواهیم کرد زمینه حضور بانوان بیشتری را در المپیک فراهم کنیم. ما استعدادهای خوبی داریم که باید بتوانیم از این استعدادها به خوبی استفاده کنیم.

سلطانی‌فر درباره عملکرد ضعیف برخی رشته‌ها از جمله تیراندازی، تیروکمان و قایقرانی در این دوره از بازی‌ها خاطرنشان کرد: من قبول دارم که عملکرد خوبی نداشته‌اند اما قایقرانی ما هنوز در ۹ رشته نماینده دارد و ما می‌توانیم در مرحله فینال قرار بگیریم. ما بعد از چند روز آینده که بازی‌های آسیایی به پایان برسد عملکرد تک تک رشته‌ها را در کمیته ملی المپیک مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس گزارش نهایی را اعلام خواهیم کرد اما من معتقدم کاروان ایران در این دوره از بازی‌ها به ۹۰ درصد اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کرده و اگر پنچاک سیلات نبود مطمئنا ما می‌توانستیم جایگاه بهتری را در جدول رده‌بندی بازی‌های آسیایی داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.