علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه ۷ مرداد) با اعضای کمیسیون زنان مجلس دیدار کرد و و گزارش عملکرد اعضای فراکسیون زنان و فراکسیون خانواده را استماع کرد.

رئیس مجلس در ابتدای این دیدار با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیرخم،گفت: ان‌شاءالله خداوند خیر و برکت برای شما و خانواده‌های‌تان در نظر بگیرد، زیرا عید غدیر، عید بزرگی است. در روایت آمده است "صراط" که بارها در قرآن کریم تکرار شده، به مقام ولایت تعبیر می‌شود و این نشان از اهمیت موضوع است، چراکه انسان بی‌صراط انسان رهاست و این صراط که حقیقت انسانیت است به مسئله ولایت متصل می‌شود .

وی ادامه داد:خوشبختانه اعضای فراکسیون زنان مجلس در این دوره فعالیت خوبی دارند و ارزیابی من این است که خانم‌های مجلس فعال و با نشاط کار می‌کنند. زیرا علاوه بر اینکه کارهای خوبی در برنامه پنج ساله در حوزه زنان پیگیری شده، تلاش شما در راستای اصلاح و تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان نمود داشت، ضمن آنکه در بخش‌های مختلف قانونگذاری همچون قانونگذاری و نظارت، سوال و استیضاح جدی ورود می‌کنید که این بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهد شما نمایندگان تیزهوش و فعالی هستید.

لاریجانی همچنین در پاسخ به گزارش یکی از اعضای فراکسیون در مورد دیدار با مراجع تقلید در خصوص سن ازدواج با اشاره به ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، بیان کرد: موضوع جلوگیری از ازدواج در سنین پایین بسیار مهم است که امیدوارم هر چه سریع‌تر طرح مرتبط پیگیری و ارائه شود. البته به خاطر دارم مرحوم پدرم در همین بحث، ملاک را رشید بودن افراد می دانست، رشید بودن به معنای آنکه فرد به لحاظ عقلی اهل تمیز و تفکیک مسائل باشد؛ البته باید کَفی برای این کار گذاشت اما اصل همان است؛ لذا باید برای ازدواج در سنین پایین فکری کرد.

وی همچنین پیگیری "لایحه منع خشونت علیه زنان" را توسط فراکسیون زنان مجلس اقدام مناسبی دانست و گفت: در این خصوص با قوه قضائیه صحبت خواهم کرد.

رئیس قوه مقننه همچنین تشکیل کمیسیون زنان و خانواده را نیازمند طرح ندانست و توضیح داد: بهتر است اکنون که آیین‌نامه در دست اصلاح قرار دارد، پیشنهاد خود را به کمیسیون آیین‌نامه ارائه دهید البته داشتن یک کمیسیون زنان و خانواده در کنار کمیسیون‌های دیگر خوب است؛ بنابراین پیشنهاد خود را مدون با کمیسیون آیین‌نامه در میان بگذارید، البته براساس این باید برخی از مواد دیگر تغییر کند اما در کل کار خوبی است.

لاریجانی افزود: مسئله آسیب‌های اجتماعی پیرامون زنان بسیار مهم است به‌ویژه در حوزه زنان بی‌سرپرست، بدسرپرست و حاشیه نشینی‌ها باید توجه ویژه‌ای داشت و به نظرم این موارد را ویژه بررسی و پیشنهادات را حتما پیگیری خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.