دکتر فراهانی در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته دولت در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، به آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی وقایع دی ماه سال گذشته دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۱۴ نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی در اتفاقات دی ماه سال گذشته بازداشت شدند که برای دو نفر از این دانشجویان محکومیت صادر شد که یکی از این دانشجویان که البته حکم آن را من ندیده‌ام، دانشجویی از سمنان است که محکوم شده به مدت دو سال یک هفته در میان در نماز جمعه شرکت کند و یک دانشجوی دیگر نیز از بندرعباس محکوم به حبس شده که هنوز حکم این دانشجو به دست من نرسیده است.

تبرئه ۶ نفر از دانشجویان علوم پزشکی

وی در ادامه تصریح کرد:‌ پرونده 6 نفر از دانشجویان فوق مختومه اعلام شده و این دانشجویان تبرئه شدند و برای 6 نفر دیگر نیز هنوز پرونده‌ای در دادگاه مطرح نشده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: من پرونده‌های دانشجویان وقایع اخیر را ندیده‌ام و نمی‌توانم در مورد آنها قضاوت کنم. اما به طور کلی صدور احکام سنگین برای این دانشجویان در برخی از موارد قابل قبول نیست. مسئولان قضایی عنوان می‌کنند پرونده‌های برخی از دانشجویان بازداشتی به دلیل ارتباط با عناصر ضد انقلاب و غیره سنگین است و پرونده های ساده‌ای نیست اما به طور کلی نمی‌توانیم در مورد این پرونده‌ها قضاوت کنیم.

دکتر فراهانی خاطرنشان کرد: معتقدیم حبس‌های سنگین برای دانشجویان به هیچ عنوان قابل قبول نیست ما در خصوص این موضوع بین همه نهادهای دانشگاهی اعم از وزارت علوم، نهاد نمایندگی رهبری، در دانشگاهها، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد و غیره هم نظر هستیم و معتقدیم باید با دانشجویان برخوردهای سنگینی صورت بگیرد و در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام داده‌ایم به طوری که با رئیس قوه قضاییه، دادستان کشور و سایر مسئولان ملاقات‌هایی را نیز داشته‌ایم.

 فراهانی تصریح کرد: در کشور ما یا نگاه خوبی به قوانین در کشور وجود ندارد یا قوانین خوبی در کشور نداریم چرا که اظهارنظر و اظهار ناراحتی از سوی افراد نباید موجب برخورد با آنها یا حذف شان شود.

فضای امن به جای امنیتی در دانشگاهها تحقق نیافته است

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین خاطر نشان کرد: ما از ابتدای دولت یازدهم فضای نسبتا آرامی را در دانشگاهها ایجاد کردیم چرا که قبل از آن فضا بسیار امنیتی بود و در طول 5 سال گذشته شرایط به مراتب بهتر شده ولی هنوز به ایده‌آل نرسیده است و شعار رئیس جمهور در خصوص این که فضای امن به جای امنیتی دانشگاهها تحقق نیافته  است و مسئولان امنیتی نباید کاری کنند که تاکیدات رهبری در خصوص فضای آزاد دانشگاهها مخدوش شود.

ضرورت وجود انسجام داخلی در کشور

دکتر فراهانی با تاکید بر این که شرایط فعلی کشور به گونه‌ای است که بیش از گذشته به انسجام داخلی نیاز داریم خاطر نشان کرد:‌ مشکل فعلی ما دشمن خارجی نیست بلکه ما امروزه به انسجام داخلی نیاز داریم اگر این انسجام همانند دوران جنگ که همه مردم با یکدیگر همدل و یکدل بودند وجود داشته باشند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر  ضرورت شکل گیری اعتماد بین ملت و دولت خاطرنشان کرد:‌متاسفانه در حال حاضر بین ملت حاکمیت شکافی ایجاد شده و این موضوع بسیار نگران کننده است و اگر حاکمیت در عمل به مردم اعتماد واقعی داشته باشند فرصت‌های لازم را برای آنها ایجاد کنند مطمئنا آنها نیز با حاکمیت یک دل شده و بسیاری از مشکلات را حل خواهند کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم قانون سهمیه ۵ درصدی ایثار گران توسط مجلس شورای اسلامی را قانونی ظالماه عنوان کردو گفت: این که درگذشته سهمیه‌ای برای ایثارگران ردنظر گرفته بودند امری معقول بود چرا که  رزمنده‌ای که باید در کنار ما برای حضور در دانشگاهها رقابت می‌کرد زندگی خود را صرف جنگ و جهاد در عرصه‌ جنگ و جبهه گذاشت. یا اینکه عده‌ای به عنوان جانباز شیمیایی در عرصه‌ جنگ قطع نخاع شدند. سهمیه هایی برای جانبازان و فرزندان آنها نیز در نظر گرفته شد که این موضوع هم به نظر من تبعیض نبود. اما این که یک دفعه مجلس قانونی را تثبیت کند تا فرزندان افرادی که ۳۰ سال از  حضور درجبهه جنگ گذشته است ازسهمیه ۵ درصدی برای ورودبه دانشگاهها استفاده کنند کاملا ظالمانه است.

سهمیه ۵ درصدی ایثارگران فرهنگ شهادت و ایثارگری را تخریب می‌کند

دکتر فراهانی خاطر نشان کرد:‌من خودم  در جبهه جنگ حضور داشتم و فرزندان من از قانون سهمیه 5 درصدی ایثارگران برای ورود به دانشگاهها منتفع می‌شدند اما با قاطعیت می‌گویم این قانون کاملا ظالمانه است و فرهنگ ایثارگران و شهادت را تخریب می‌کند و ما ایثارگران اجرای این قانون  را توهین به خود می‌دانیم. چرا باید فرزند من از این اقدام ایثارگران سود ببرند.

قانون سهمیه ایثارگران را توهین به خود می‌دانیم

دکترفراهانی همچنین خاطر نشان کرد:‌قانون سهمیه 25  درصدی خانواده شهدا به گونه‌ای بود که سال گذشته فقط 4 درصد فرزندان خانواده شهدا توانستند برای ورود به دانشگاهها از آن استفاده کنند چون در واقعیت عملی نبود چرا که درصد کمتری از فرزندان شهدا وجود داشتند که متقاضی ورود به دانشگاهها بودند اما با مصوبه ۵ درصدی سهمیه ایثارگران قید شد ، مقرر شد اگر ظرفیت سهمیه ۲۰ درصدی نیز خالی بماند فرزندان ایثارگران بتوانند از آن استفاده کنند. در واقع آن ۲۵ درصدسهمیه به فرزندان ایثارگران اختصاص یافت و متاسفانه این اقدام تبعیض آمیز موجب شد فردی که رتبه‌ صد هزار کنکور را کسب کند در کنار فردی که رتبه‌ صد را آورده در یک کلاس حضور اشته باشند.

سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاهها تبعیض آمیز است

وی همچنین در خصوص مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاهها نیز انتقاد کرد و گفت: بر  اساس این مصوبه  فرزندان اعضاء هیات علمی اگر ۹۰ درصد نمره یک رشته را کسب کنند، می‌توانند رشته مورد پذیرش را تغییر و حتی به دانشگاهی که پدرانشان در آن هستند انتقال پیدا کنند که البته با تمام احترامی که به همکاران هیات علمی دارم این قانون را نوعی تبعیض می‌دانم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.