آیت‌الله جعفر سبحانی صبح امروز (چهارشنبه، هفتم شهریورماه) در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران که با حضور جمعی از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه تهران و طلاب و دانشجویان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد با گرامیداشت عید سعید غدیر خم و با بیان این مطلب که آخرین آیه‌ای که بر پیامبر (ص) در حجة‌الوداع نازل شد سوره مائده بود و بعد از آن دیگر آیه و سوره‌ای بر پیامبر (ص) نازل نشده است، اظهار کرد: این امر نشان دهنده این است که در روزی مشخص و در زمانی مشخص باید فردی مشخص شود که نشان دهنده اکمال دین است و اگر پیامبر (ص) این مورد را مطرح نمی‌کرد گویی کاری نکرده است. در میان شیعه و سنی حدیثی به این اندازه تکرار نشده است. ۱۲۰ نفر از صحابه پیامبر و ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت حدیث غدیر و گرامیداشت این روز را مطرح کرده‌اند و این امر می‌تواند حلقه وصلی بین فرق اسلامی باشد.

وی در ادامه با اشاره به توصیه‌هایی برای طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه یادآور شد: ابتدا طلاب باید برای ورود به حوزه‌های علمیه هدف خود را مشخص کنند. هدف می‌تواند راهبرد خوبی برای طلاب باشد و بدون هدف نمی‌توانند به جایی برسند. خداوند انسان را بدون هدف خلق نکرده است در نتیجه ما هم اگر هدف مشخصی داشته باشیم راحت‌تر می‌توانیم به نتیجه برسیم. اگر هدف طلبه‌ای این است که می‌خواهد با این درس خواندن به شغلی برسد نیازمند این همه تلاش و زحمت نیست. از راه‌های راحت‌تری هم می‌تواند به این شغل برسد اما اگر می‌خواهد سرباز امام زمان (عج) باشد و از اسلام دفاع کند و در این فضای پر از هجوم سینه سپر کرده و حقایق را حفظ کند باید هدف داشته و تلاش بیشتری در این عرصه از خود نشان بدهد.

این مرجع تقلید در ادامه با تأکید بر این مطلب که علاوه بر داشتن هدف باید تلاش و سعی و کوشش را نیز در نظر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم به مقام علامه‌ها برسیم باید شبانه‌روز تلاش کنیم. اینکه حداقل در روز هشت ساعت کار علمی داشته باشیم. در کتاب‌های قدیمی نوشته‌اند «مرد است و یک کار» یعنی کسی که می‌خواهد سرباز امام زمان (عج) باشد باید هدف را مشخص کرده و شبانه‌روز تلاش کند.

آیت‌الله سبحانی در ادامه با توصیه‌ای دیگر برای طلاب حوزه‌های علمیه اضافه کرد: انتخاب رشته در دانشگاه وجود دارد، در حوزه هم باشد. هر کسی استعداد خاصی دارد و طلبه‌ای که می‌خواهد دوران جوانی خود را صرف علم و تحصیل کند باید استعداد خود را بشناسد. گاهی فردی فن سخنوری دارد، باید با تمرین خطابه و مراجعه به نهج‌البلاغه و سایر کتبی که برای آن مشخص شده است در این عرصه استعدادهای خود را شکوفا کند. فرد دیگری در مسائل فقهی استعداد دارد او هم باید با مراجعه به کتاب‌های فقهی در منابع شیعه و سنی این استعداد خود را تقویت کند. طبق نقل مرحوم کلینی، امام صادق (ع) می‌فرمایند «العالم بالزمانه» یعنی انسان باید عالم به زمان خودش باشد. اگر انسانی به زمان خود آگاه نباشد نتیجه نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر این مطلب که ما باید برای رسیدن به هدف سلاح‌های قدیم و جدید را در نظر داشته باشیم، ادامه داد: با درک از زمان می‌توانیم تأثیرگذار باشیم. باید به مسائل فقهی و فلسفی عنایت بیشتری داشته باشیم. منابع کلامی می‌تواند سلاح باشد اما با تمام احترامی که برای فقهای گذشته قائل هستیم باید این را بدانیم که برخی از منابع کلامی نمی‌تواند نیازها را رفع کند و باید مسائل جدید کلامی را بشناسیم. در مجموع کتاب و سنت و عقل باید در کنار یکدیگر جمع شود.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به شیوه‌های آموزشی که طلاب باید از آن استفاده کنند، تأکید کرد: در شیوه آموزشی باید از شیوه‌های قدیمی بهره ببریم، تابع علم باشیم و بدون مطالعه و به تعبیری صفر کیلومتر نباید در سر کلاس درس حاضر شویم. پس از اینکه کتاب را مطالعه کرده و در بستر استاد حاضر شدیم باید به صورت جمعی درباره آن مطلب به بحث و مباحثه پرداخت. همچنین تدریس پایه بالاتر برای پایه پایین‌تر یکی دیگر از مواردی است که طلاب باید به آن بپردازند، یعنی تدریس در ضمن تحصیل. اگر این روش‌ها حفظ شوند زودتر به نتیجه می‌رسیم.

آیت‌الله سبحانی با توصیه‌ای برای طلاب در رابطه با مسائل سیاسی عنوان کرد:‌ در مسائل سیاسی قطعا آگاهی لازم است و طبق آگاهی باید حرکت کنیم. این انقلاب ۳۰۰هزار شهید داده است که باید آن را حفظ کنیم و پشتیبان نظام باشیم. طلبه با علم می‌تواند به نظام کمک کند اما نباید جزء دسته‌بندی‌های سیاسی بشود. این از علم و مقام طلاب کم می‌کند. طلبه پدر امت است و باید آن را حفظ کند حتی اگر احزاب اختلافی داشتند با مراجعه به ما باید اختلاف آن‌ها رفع شود، خصوصا در زمان تحصیل باید از این گونه مسائل فاصله بگیرند. آگاهی لازم است و در مواردی هم باید اظهار نظر کنند اما در هیاهو و حزب درست نیست.

وی یادآور شد: لباس روحانیت لباس مقدسی است. طلاب اگر وارد حوزه می‌شوند باید بدانند که سرباز رسمی امام زمان (عج) شده‌اند و حتما باید معمم شوند و به مقام عالی برسند اما عمامه گذاشتن خیلی شرایط دارد. طلبه باید در رفتار و کردار خود در محیط خانواده،همسایه، دوست،آشنا، همکار و... ادب و حرمت آن عمامه را حفظ کند. همین ادب می‌تواند تأثیرگذار باشد. حضور در درس یکی دیگر از مسائلی است که برای طلاب بسیار اهمیت دارد. با پیشرفت صنعت برخی فقط به گوش دادن اکتفا می‌کنند. قطعا حضور در کلاس امری لازم و ضروری برای طلاب است. حالا که می‌خواهیم وارد مکانی شویم که از اسلام دفاع کنیم باید در درس اساتید حضور داشته باشیم. همچنین بهتر است طلاب کتاب‌های خارج را کنار بگذارند و همین‌هایی که شورا به آن‌ها معرفی می‌کند را مطالعه کنند چون از خلاقیت طلاب می‌کاهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.