«شاه محمود قریشی» در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی پاکستان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران با موضوع نقش پاکستان برای میانجی گری میان ایران و عربستان سعودی، گفت: موضوع خوبی است و اگر فرصتی برای ایفای نقش مثبت میان دو کشور باشد، انجام خواهیم داد البته این ایده تحمیلی نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر تمایلی در این خصوص باشد، می توان نقش مثبتی برای رفع مسائل ایفا کرد.

به گزارش ایرنا روابط تیره ایران و عربستان سعودی در سال های اخیر، با روی کار آمدن دولت جمهوریخواه در آمریکا تیره تر شد، اما امروزه سیگنال هایی امیدوار کننده مبنی بر آغاز حل و فصل اختلافات فی مابین تهران و ریاض مشاهده می شود.

«عمران خان» نخست وزیر جدید پاکستان و رهبر حزب پیروز انتخابات سراسری پاکستان (تحریک انصاف) نیز سیزدهم مردادماه، در دیدار با «مهدی هنردوست» سفیر ایران در این کشور اعلام کرد که می خواهد، برای حل اختلافات ایران و عربستان سعودی نقش سازنده ایفا کرده و در این خصوص میانجی گری کند.

** محورهای سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان

وزیر امور خارجه پاکستان در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص جزییات سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد، با استقبال از سفر آتی همتای ایرانی خود، تاکید کرد: برقراری صلح و امنیت در مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران، در راستای منافع پاکستان است.

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمایل خود را برای سفر به پاکستان اعلام کرده و موضوع این سفر، حول محور گسترش مناسبات دوجانبه در دولت جدید پاکستان است. ایران همسایه است، مرزهای مشترک طولانی با این کشور داریم و مشتاق دیدار با وزیر امور خارجه ایران در اسلام آباد هستیم.

قریشی تصریح کرد: پاکستان، روابط خوبی با تمامی کشورهای اسلامی از جمله ایران، عربستان و امارات دارد و خواهان همکاری های عمیق تر با تمامی کشورهای اسلامی است. 

وزیر امور خارجه دولت جدید پاکستان در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص توافق هسته ای ایران و خروج آمریکا به رغم گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی هسته ای در خصوص اینکه ایران به وعده های خود عمل کرده است، گفت: من نمی توانم به جای آنان سخن بگویم و آنان باید در خصوص اقدامات خود پاسخ دهند.

** روابط ایران - عربستان و پاکستان 

وزیر امور خارجه پاکستان در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری در خصوص تیرگی در روابط ایران و عربستان، از این دو کشور به عنوان دو کشور مهم اسلامی و دوست و برادر پاکستان یاد کرد و افزود: دو طرف در همه لحظات و اوضاع در کنار پاکستان حضور داشته اند و توسعه روابط با ایران و عربستان ادامه می یابد.

وی تاکید کرد: روابط و مناسبات میان دو دوست، موضوعی معمول است، با این حال روابط خود را ادامه خواهیم داد و چنین کدورت هایی باعث نمی شود که روابط با این کشورها تحت تاثیر قرار گیرد.

** روابط پاکستان و روسیه

قریشی درخصوص روابط پاکستان و روسیه نیز گفت:به یقین می توان گفت که طی سال های اخیر شاهد آب شدن یخ روابط اسلام آباد و مسکو هستیم و انتظار می رود این روابط در آینده نزدیک بیشتر توسعه یابد.

وی افزود: وزیر امور خارجه روسیه تمایل خود را برای دیدار با وزیر خارجه دولت پاکستان اعلام کرده و ما برنامه داریم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.