حسن روحانی، رئیس جمهور در صحن علنی مجلس؛

 بیاییم همه ما منصفانه قضاوت کنیم، اگر برجام هیچ بود پس چه غصه ای داریم، آمریکا رفته، ماهم برویم، از هیچ که نباید ترسید، گفتید هیچ شرکتی نیامده است ایران، پس چرا می گویید شرکت ها می روند بیرون. 

 میگویید چرا هواپیما نیامده است، کاغذیه، اعلام کردید این برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرد، حتی گفتیم سوئیفتبرقرار شده مجبور شدیم خبرنگاران را ببریم به بانک ها که ببینند، گفتید امکان نداره .

می گویید به صد در صد اهداف رسیدیم، خیر نرسیدیم، بله صدر در صد نرسیدیم، اما در بسیاری از زمینه ها به صد در صد رسیدیم.

 پی ام دی چیزی بود که تمام کارشناسان می گفتند ا زمحالات هست اما خب حل شد تمام شد، قطع نامه ها علیه ایران برچیده شد، تحریم بلند مدت نظامی کوتاه شد

نمایندگان محترم می فرمایید، مردم زندگی شان مطلوب نیست، کاملا حرف درستی است اما من می پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه کاری نکرد؟ تورم پایین امد، حقوق دو برابر نشد؟ اگر زندگی مردم سخت شد، برای مبارزه با فقر مطلق آیا مستمری بگیران پرداختی را و ۳.۴ دهم برابر افزایش ندادیم؟ 

گفتم راه من راه اعتدال است و بازهم می گویم، ملت ایران با تندروی به جایی نمی رسیم. راهی جز اعتدال نداریم، راهی جز دوستی و برادری نداریم، راهی جز وحدت نداریم. مخالف دولت باشید حق شماست. برای منافع ملی کنار هم باشیم. 

 یک نکته را عرض کنم، خواهش میکنم همه یک بار اصل ۴۰ قانون اساسی را بخوانیم، اصل ۴۰ قانون اساسی در اجرای حقوق در اجرای حق نمی توانیم ضربه به منافع ملی بزنیم. اصل منافع ملی در تمام برنامه ها هست.

طرح نظامی بلند مدت تبدیل به ۵ ساله شد، در زمینه اقتصادی هم قدم های اساسی برداشته شد، برخی هم نشد که عمدتا تقصیر آمریکا بود.

نمایندگان محترم می فرمایید زندگی مردم مطلوب نیست و ناراحتند، کاملا درست است. میپرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد، آیا تورم در طور ۴ سال ۶۰ و چند درصد شد، حقوق کارگر، دوبرابر نشد. آیا مستمری ۳.۴ برابر و در برخی مواقع به ۴ برابر افزایش ندادیم؟

دوستان می‌گویند اگر اشتغال دارند، آنهایی که رفتند را حساب نکردید، من می گویم اشتغال خالص، یعنی همه رفته ها از اشتغال جدید کم شد، این حرف من نیست، حرف مرکز آمار است

اینکه دولت نقص دارد، حتما دارد. اما تلاش من این بوده که بهترین‌هارا جمع کنم. به همین دلیل است که سوال می کنید، استیضاح می‌کنید و این حق شماست. 

مهم است دست به دست هم بدهیم برای حل مشکل مردم. مردم نمی‌خواهند از من بپرسید و من آمار و ارقام بدهم. مردم درد را بهتر از من و تو می‌دانند و به صورت روزمره‌ای می‌بینند. در مغازه و اتوبوس. 

لمس این مساله که زندگی مردم توام با سختی شده، وجود دارد. مردم درمان موقت نمی‌پذیرند. درمان دائم می خواهند. چطور درست می‌شود؟ با کار دولت؟ بهتنهایی نه، با کار مجلس؟ به تنهایی نه. با کار قوه قضاییه؟ به تنهایی نه. همه با هم 

پشت تریبون ها نگویید دچار بحران شده‌ایم. ما در مرحله اسیبیم، در گاهی مواقع در لبه آسیبیم، اما نه بحران. ما مشکل داریم، باید دست به دست هم بدهیم. 

ما بدون ایراد نستیم، شما باید تذکر بدهید. اما هیچ تصمیم بدون مشورت جمعی انجام نمی‌دهم. من برای تصمیمی، صددرصد قاطع بودم، اما دیدم حمع مخالف است و از تصمیمم برگشتم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.