محسنی اژه‌ای روز دوشنبه در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه از سوی ریاست دستگاه قضا اظهار شد، در عین حال که نظام جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه‌های محکمی که دارد ان شاءلله با این تحریم‌های ظالمانه برخورد مناسب کرده و از آن عبور خواهد کرد.

وی ادامه داد: در عین حال دولت برای تدبیر امور و رفع مشکلات معیشتی مردم باید بیشتر تلاش کند و همگان قبول دارند همه مشکلات امروز به دلیل تحریم‌ها نیست؛ بلکه برخی از آنها تدبیر می‌خواهد؛ چه بسا برخی سوء تدبیر‌ها سبب این مشکلات شده است.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: مساله دیگری که در جلسه امروز بر آن تاکید شد، بحث عدالت و انصاف در همه برخورد‌های دستگاه قضایی به خصوص در محاکم بود. توصیه شد که ممکن است کسانی احیانا در فضای مجازی و غیرمجازی صحبت‌ها و توقعاتی داشته باشند و ما باید تلاش کنیم که ملاک و معیار ما قانون باشد و حتما و حتما از چارچوب عدل و انصاف دور نشویم و قاضی، کارمند، بازپرس و همه ما نباید از مرز انصاف و عدالت خارج شویم.

* حقوق متهم باید رعایت شود

محسنی اژه‎‌ای گفت: امروز در جلسه مسئولان قضایی همچنین تاکید موکد شد که حقوق متهم رعایت شود؛ چون یک متهم اتهاماتی دارد که آن اتهامات در حال رسیدگی است؛ ممکن است آن اتهامات ثابت شود یا خیر یا بخشی از آن ثابت شود یا بخشی ثابت نشود. حتی اگر اتهام او هم سنگین باشد آن فرد حقوقی دارد که آن حقوق باید حتما رعایت شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: از جمله حقوق متهم این است که در مواردی که ضرورت ندارد، از دستبند و پابند استفاده نشود و از سوی رئیس قوه قضاییه تاکید شد که این مطلب قبلا گفته‌ شده و اکنون هم بر آن تاکید می‌شود و اگر ضرورت داشته باشد مکتوب هم خواهد شد.

وی گفت: امیدوارم از این به بعد برخلاف آنچه گفته شد، انجام نشود؛ اما این را هم باید توجه داشته باشیم که گاهی اوقات خود متهم حقوق خود را رعایت نمی‎‌کند. 

محسنی اژه‎‌ای افزود: به عنوان مثال ممکن است به متهم بگویند که اکنون می‌خواهیم به دادگاه برویم و طبیعی است که متهم باید بر اساس ضوابط لباس رسمی بپوشد و اگر متهم بگوید حاضر به پوشیدن لباس نشود، طبیعی است که خودش حرمت خود را نگه نداشته است.

* پرونده های فساد اقتصادی با سرعتی که خارج از عدالت هم نباشد، رسیدگی شود

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده‌های اخیر اقتصادی نیز اظهار داشت: در خصوص اقداماتی که این روز‌ها مفسدان اقتصادی در این شرایط انجام می‌دهند که موجب فشار بیشتر بر مردم می‌شود، اعم از کسانی که احتکار کرده‌اند یا به نحوی از انحاء با ارز دولتی کالا وارد کرده، اما به قیمت آزاد به فروش می‌رسانند یا اصلا کالا را وارد نمی‌کنند و می‌خواهند از خود ارز استفاده کنند، برای این موارد هم توصیه و تاکیداتی شده و شیوه‌های رسیدگی روشن شد.

وی ادامه داد: در جلسه امروز مقرر شد دادگاه‌ها سریعتر به پرونده‌ها رسیدگی کنند؛ اما با سرعتی که خارج از عدالت نباشد؛ چون این سرعت رسیدگی جزو درخواست‌های بحق مردم است و مردم درخواست سرعت بیشتر در رسیدگی دارند. این حرف درست است و ما هم تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که به این پرونده‌ها به سرعت رسیدگی شود؛ اما این سرعت در رسیدگی به این معنا نیست که سبب شود حقی از فردی یا از بیت المال ضایع شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مطلب دیگری که در جلسه امروز عنوان شد درباره دستورالعمل اطلاع‌رسانی بود. چون دستور کار اصلی ما این موضوع بود، مرکز رسانه قوه قضاییه پیشنهادهایی داشت که درباره آنها توصیه‌هایی شد و علاوه بر آن مقرر شد که ضمن رسیدگی به همه پیشنهادها مرکز رسانه، این مرکز اقداماتی را به صورت هماهنگ با سایر رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی داشته باشد تا بتوانند اطلاع رسانی دقیق‌تر و بهتری بخصوص درباره پرونده‌هایی که دادگاه‌های آنها در این هفته‌ها برگزار می‌شود، داشته باشند.

وی با بیان اینکه فردا و پس‌فردا دادگاه‌ رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی در دادگاه انقلاب توسط شعبه دوم دادگاه ویژه بصورت علنی برگزار می‌شود، بر اطلاع رسانی درست در این زمینه تاکید کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.