معاون اول رئیس جمهور در کنفرانس بین‌المللی همدان پایتخت گردشگری آسیا گفت: امسال ایران با دو رویداد بزرگ جهانی رو به رو بود؛ نخست انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و اینک انتخاب همدان به عنوان پایتخت کشورهای آسیایی که اقدامی مهم و ارزنده‌ای است و امیدواریم از این فرصت بهره‌مندی خوبی به عمل آید و ظرفیت‌های عظیم استان همدان به خوبی معرفی شود.

وی افزود: همدان تنها یک نام نیست؛ بلکه نشانه بزرگی از تمدن فرهنگی ایران است که با داشتن دانشمندان صاحب‌نام در تاریخ درخشان شده و امروز نیز به اعتبار مردم سخت‌کوش خود نقش مهمی در توسعه منطقه‌ای و ملی کشور دارد. همدان نه تنها در ایران و آسیا بلکه در جهان قدیم و جدید نیز درخشان بوده و امروز نیز زاینده و زیباست و به سبب تلاش ما می‌تواند قطب مهمی در گردشگری جهان باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در چنین فضا و شرایطی که ما در آن هستیم صنعت گردشگری یکی از مترقی‌ترین صنایع است که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند رشد پیدا کند. این صنعت کاهش فقر، حفاظت از محیط زیست، تقویت خودباوری و اعتقاد ملی، ارتباطات میان فرهنگی و موارد دیگری را می‌تواند ایجاد کند. به همین دلیل تحول این حوزه یکی از ملزومات ما بوده و برای آن عزم جدی داریم. گردشگری یکی از صنایع مهم کشوری است که می‌تواند در توسعه کشور ما نقش بسزایی ایفا کند و بر اساس نظرهای کارشناسی تا سال ۲۰۲۰ همه چیز در اختیار این صنعت بوده که فرصت مهمی برای کشورهاست که بر فقر، رکود و بیکاری غلبه کنند. کشورهای آسیایی می‌توانند با برنامه‌ریزی و توسعه آن سهم بسزایی برای آن ایفا کنند.

وی افزود: البته گردشگری فقط مختص اقتصاد نبوده و در مسائل دیگر نیز نقش موثری دارد و می‌تواند سبب گسترش توسعه در حوزه‌های مختلف شود. کشورهای آسیایی که دارای اشتراکات و همسویی زیادی باهم هستند می‌توانند با همیاری یکدیگر موانع موجود را بردارند و فرصت خوبی را برای یکدیگر فراهم کنند. یکی از این همکاری‌ها مربوط به محیط زیست است که با توجه به اینکه در حال حاضر با پدیده گرم شدن هوا و همین طور کاهش منابع آب مواجه هستیم می‌تواند مهم باشد.

وی افزود: مورد دیگر در این زمینه توسعه گردشگری در حوزه‌های علمی و دانشگاهی و همکاری‌های صنعتی و اقتصادی مانند فولاد، معدن، کشاورزی و ... است علاوه بر همه اینها گردشگری یک ظرفیت مهم برای نزدیک کردن ملت‌ها به هم و ایجاد راه‌حل‌های منطقه‌ای بوده که با گفت‌وگو برای حل معضل‌های منطقه تصمیم‌گیری شود. خوشبختانه مجمع آسیا فرصت این هم‌افزایی را که می‌تواند منجر به نزدیک کردن دیدگاه‌ها و چالش‌ها را فراهم کند داشته است که استفاده از آن به نفع همه کشورهاست. ریشه‌کن کردن فقر، افزایش رقابت آسیا در بازار جهانی و تبدیل قاره آسیا به یک جامعه آسیایی و همین طور ارتباط با همه جهان از اهداف این مجمع بوده و هست و باید همه به آن پایبند باشیم.

وی افزود: ایران با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند در جهت توسعه گردشگری نقش آفرین باشد چرا که با وجود بیش از یک میلیون اثر تاریخی ۳۴ اثر تاریخی ثبت کشور و همین ۲۳ اثر ثبت جهانی شده در بین ۱۰ کشور برتر گردشگری است و می‌تواند در گسترش این صنعت نقش موثری را ایفا کند و همین طور به این صورت منابع جدیدی را در ثروت ملی معرفی کند و در منطقه آسیا نیز موثر واقع شود.

وی افزود: ما مصمم هستیم که با برنامه‌ریزی صحیح و همه جانبه و آینده‌نگری و استفاده از تجربه کشورهای آسیا و با ایجاد زیرساخت‌های لازم این صنعت، آن را به عنوان جایگزین مهمی در درآمدهای نفتی معرفی کنیم ما عزم جدی داریم و همین جا آمادگی خود را برای همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف گردشگری اعلام و پیشنهادات و راهکارهای سازنده از سوی کشورهای آسیایی استقبال می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در شرایطی که صلح و امنیت در جهان مطرح است رئیس جمهور آمریکا با رفتار غیرقانونی و سیاست غلط به صورت یکجانبه به رغم پایبندی ما به برجام از آن خارج شده که این موضوع نشان از فهم نادرست مقامات آمریکایی در حل مسائل جهانی دارد. ما رفتار غیرقانونی آمریکا در تحریم ملت‌ها را محکوم می‌کنیم و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم با ایستادگی در مقابل آن نشان دهد که تحریم در جامعه امروز ابزار بیهوده‌ای است.

وی افزود: به رغم این تحریم‌ها ما باز هم آمادگی همکاری‌های مشترک با جهان را داریم و از پیشنهادهای مختلف نیز استقبال می‌کنیم. آماده‌ایم تا دانش و تجربه خود را در اختیار کشورهای قرار دهیم و از تجربه بقیه کشورها در توسعه گردشگری خود استفاده کنیم. همچنین امیدواریم این رویداد در معرفی ظرفیت‌های متعدد همدان که همه دنیا موفق باشد و همدان را از این پس به عنوان مقصد جدید گردشگری برای جهانیان معرفی شود تا مورد استقبال آنان قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.