اسکای نیوز عربی نوشت، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در بخشی از این سخنرانی که در کاخ الیزه انجام داد، گفت: ما اکنون در سوریه در یک نقطه عطف قرار داریم که می‌تواند به صبح و ثبات ختم شود یا شرایط پیچیده‌تر شود. ما نگران اوضاع در ادلب هستیم. اوضاع در این بخش از سوریه که در کنترل مخالفان است خوب نیست و نظام سوریه تهدید کرده که می‌خواهد یک فاجعه انسانی در این منطقه خلق کند و حاضر به مذاکره هم نیست. امیدواریم روسیه و ترکیه بتوانند در این زمینه وارد عمل شوند.

ماکرون ادامه داد: از اول هم که به الیزه آمدم گفته‌ام که اولویت ما جنگ با داعش و افراط‌گری است. هیچ گاه نگفته‌ام که اولویت فرانسه برکناری بشار اسد است بلکه همواره خواستار اصلاح قانون اساسی و اصلاح امور این کشور بوده‌ام. اما چیزی که مطرح است این است که ما باید از مردم سوریه هم حمایت کنیم.

او ادامه داد: مردم سوریه باید این حق را داشته باشند که رهبران خود را انتخاب کنند و ما باید در این زمینه به آنها کمک کنیم. برقراری امنیت ما یقینا به وجود ثبات در خاورمیانه مرتبط است و تحقق ثبات در این منطقه جز با احترام به تنوع قومی آن و مشارکت همه در اداره امور خود ممکن نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.