وزیر امورخارجه آلمان به دنبال استفاده از فرصت «سال آلمان» در آمریکا که از سوم اکتبر (۱۱ مهر) آغاز می شود، برای گسترش سیاست جدید کشورش در قبال آمریکا است. 

وزیر امورخارجه آلمان پیش تر خواستار ایجاد اروپایی قوی و مستقل شده و گفته بود هر زمان که واشنگتن از «خط قرمز» عبور می کند اروپا باید به موازنه ای در مقابل آمریکا تبدیل شود.

اظهارات جدید ماس درباره ضرورت ارزیابی دوباره از همکاری فرا آتلانتیکی با آمریکا به دنبال مقاله جدید وی در روزنامه «هندلزبلات» مطرح شده است. 

وی دراین مقاله نوشت: اگر اروپا به دنبال حفظ توافق هسته ای ایران است باید در همکاری با آمریکا بازنگری کرده و یک نظام پرداخت مستقل اروپایی را به عنوان وزنه ای در مقابل آمریکا ایجاد کند.

این مقام آلمانی در مقاله خود نوشت: ما به تنهایی نمی توانیم از عهده این وظیفه برآییم. هدف اصلی سیاست خارجی ایجاد اروپایی قوی و مقتدر است. به همین دلیل تقویت اقتصاد اروپا با استفاده از کانال های پرداخت مستقل از آمریکا، صندوق پولی اروپا و یک نظام مستقل سوئیفت انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین‌المللی ضروری است.

خبرگزاری اسپوتنیک با استناد بر این مقاله به نقل از او افزود: آلمان به یک «همکاری متوازن» با کاخ سفید نیاز دارد تا براساس آن بتواند در زمان ضرورت از این وزنه خود استفاده کند.

این خبرگزاری روسی نوشت: اظهارات ماس به دنبال ابراز تعهد اروپا در مقابله با دور جدید تحریم های آمریکا علیه تهران و تلاش برای ترغیب جمهوری اسلامی برای پایبندی به توافق هسته ای مطرح شده است.

براساس این گزارش، «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهوری آلمان نیز در مصاحبه با تلویزیون «آ آر دی» گفت: به شدت نگران وضعیت کنونی روابط فرا آتلانتیکی است. 

وی مدعی شد که دولت ترامپ، اروپا را به عنوان بخش مهمی از جامعه جهانی قلمداد نمی کند بلکه حوزه ای می داند که هرکشوری باید راه خود را درآن بیابد.

اشتاین مایر از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به دلیل اقدام صحیح در مقابل واشنگتن قدردانی کرد زیرا آنها منافع اروپا را نه فقط در حوزه تجاری مورد توجه قرار می دهند بلکه بر ضرورت حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.