روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: نهادهای اطلاعاتی آمریکایی در سال ۲۰۱۶ هشدارهای فوری و آشکاری را درباره تلاش های روسیه برای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دادند و یک ارزیابی مفصل در زمینه اقداماتی که قرار بود انجام شوند، ارائه کردند. این کار عمدتا به دلیل منابع مطلع نزدیک به پوتین و افرادی در کرملین اتفاق افتاد که جزئیات مهمی را ارائه کردند.  

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکا مطلع نوشت: اما دو سال بعد، خبری از منابع حیاتی در کرملین نیست و این باعث سردرگمی سازمان سیا درباره نیات آقای پوتین برای انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر در آمریکا شده است. 

این گزارش افزود: مقامات بر این باور نیستند که منابع مذکور تبانی کرده یا کشته شده باشند. جمع بندی این است که این منابع در پی اقدامات ضدجاسوسی شدید در مسکو، پنهان شده باشند.

نیویورک تایمز نوشت: مقامات فعلی و سابق آمریکا می‌گویند که اخراج ماموران اطلاعاتی آمریکا از مسکو به تلاش‌ها برای جمع آوری اطلاعات لطمه زده است. مقامات همچنین امکان این موضوع را مطرح کرده‌اند که اخراج یک مامور اف‌بی‌آی تحت بررسی توسط کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان - که ترامپ تشویق به انجام این بررسی کرده است - تاثیرات منفی بر جمع‌آوری اطلاعات داشته باشد.

در این گزارش آمده است: نهادهای اطلاعاتی آمریکا نتوانسته‌اند به طور دقیق بگویند که پوتین چه اقداماتی را در خصوص انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا در نظر دارد؛ او می‌تواند برای ایجاد اختلال در انتخابات میان‌دوره‌ای تلاش کند، هرج و مرج ایجاد کند یا اینکه اعتماد به روند دموکراتیک را تضعیف کند.

نیویورک تایمز نوشت: مقاماتی که در پی حمایت از روش‌های جمع‌آوری اطلاعات از روسیه هستند، جزئیاتی را درباره منابع گم شده ارائه نکردند، اما به کاهش اطلاعات جمع شده از روسیه اذعان کردند. این مقامات خواستند نامشان فاش نشود، چون مجاز به افشای اطلاعات محرمانه نبودند. یک سخنگوی سازمان سیا از اظهار نظر در این خصوص امتناع کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.