هواپیمای حامل مشاله تولو، خبرنگار و مترجم ترک‌تبار آلمانی امروز (یک‌شنبه) در فرودگاه بین‌المللی اشتوتگارت آلمان به زمین نشست.

مشاله تولو پیش‌تر در توئیتی از فرودگاه ترکیه نوشت: پس از ۱۷ ماه به خانه برمی‌گردم. در عکسی که به همراه توئیت فرستاده شده مشاله تولو به همراه پسر سه‌ ساله‌ و چمدان کوچکی در راه ترمینال فرودگاه دیده می‌شود.

 

مشاله تولو اواخر اکتبر ۲۰۱۷ در یورش ماموران امنیتی به خانه‌اش در استانبول دستگیر شد. دولت ترکیه این خبرنگار را به اتهام "عضویت در یک سازمان تروریستی" دستگیر کرده بود.

مشاله تولو حدود هشت ماه پس از این‌که با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود، در ترکیه ممنوع‌الخروج ماند. او موظف بود هفته‌ای یک‌بار خود را به مراجع قضایی معرفی کند.

جلسات دادگاه تولو بدون حضور او در ترکیه ادامه خواهد یافت. جلسه بعدی دادگاه برای ماه اکتبر یعنی دو ماه دیگر برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس گزارش دویچه وله، بررسی پرونده سوات کورلو، همسر تولو که در ترکیه دستگیر شده بود، همچنان جریان دارد و ممنوعیت خروج او هنوز رفع نشده است.دستگیری مشاله تولو و دنیز یوجل، گزارشگر روزنامه "دی ولت" مناسبات برلین و آنکارا را به شدت تیره کرد.

پس از کودتای نافرجام نظامی در ترکیه، دولت اردوغان، شماری از روزنامه‌نگاران ترک‌تبار آلمانی را به همکاری با کودتاچیان متهم کرد. دنیز یوجل در فوریه ۲۰۱۸ پس از یک سال بازداشت آزاد شد و به آلمان بازگشت. پتر اشتویتنر، فعال حقوق بشر برلینی نیز در اکتبر ۲۰۱۷ پس از سه ماه و نیم بازداشت آزاد شد و به آلمان بازگشت.

آزادی مشاله تولو گام دیگری در بهبود روابط میان کشورهای اروپایی و ترکیه و به ویژه مناسبات میان ترکیه و آلمان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.