مجید کیان‌پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان، گفت: سیاست های متفاوت و لحظه‌ای در اقتصاد ایران سبب آشفتگی در بازار و اقتصاد شده است به طوری که بخشنامه‌های متعدد و متفاوت بدون داشتن هدف مشخص موجب تزلزل در اقتصاد و سردرگمی مردم شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: کالا یک روز با دلار ۴۲۰۰ تومان ثبت سفارش می‌شود و روز بعد موضوع را منتفی می‌کنند. یک روز، صرافی‌ها را مجاز به خرید و فروش ارز می‌کنند و روز بعد غیرمجازشان می‌کنند. با پاک کردن صورت مسئله در پی اخذ مابه‌التفاوت کالا با قیمت بازار ثانویه هستند. این رفتارها به غیر از کاهش ارزش پول ملی، چه پیامی دارد؟

وی ادامه داد: آیا افزایش حجم انبوه کالای دپو شده در گمرک موجب افزایش هدفدار درآمدهای دولت نیست؟ هیچ گونه اقدام مثبتی برای حفظ ارزش پول ملی دیده نمی‌شود و روز به روز ارزش پول ملی، کم می‌شود. هیچ مسؤولی در قوه مجریه پاسخگو نیست. همه آنان به آینده نگاه دارند. وزیر اقتصاد می‌گوید در این باره نقشی ندارم بانک مرکزی عوامل بیرونی را در نابسامانی‌ها دخیل می‌دانند در حالی که سیاستهای غلط بانک مرکزی طی سه ماه گذشته ارزش پول ملی را بیش از یک سوم کاهش داد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس از کرباسیان پرسید: برای نقدینگی افسار گسیخته چه کردید؟ متاسفانه بانکها، پول بدون پشتوانه منتشر می‌کنند و سودهای موهومی ۲۳، ۲۷ و ۲۸ درصدی از مردم دریافت می‌کنند. سود روزانه حسابهای بانکی ۷۶۰ میلیارد تومان است. آیا رییس کل بانک مرکزی با پیشنهاد وزیر اقتصاد منصوب نمی‌شود، چطور است که نسبت به عملکرد رییس کل این بانک پاسخ‌گو نیستید؟

کیان‌پور ادامه داد: طرح جامع مالیاتی درست اجرا نمی‌شود؟ چرا گلوگاه‌ها به درستی شناسایی نمی شود؟ چرا به گزارشهای دیوان محاسبات کشور به درستی توجه نمی‌شود؟ چرا با وجودی که بخش عمده قاچاق کالا از گمرکات انجام می‌شود، به این مسئله توجهی نمی‌کنید ولی پس از توزیع در مغازه‌های سراسر کشور، با خرده فروش‌ها برخورد می‌شود؟ اخلالگران اقتصادی حاصل سوء تدبیر همین مسؤولان بی‌تدبیری هستند که در قوه مجریه سبب ایجاد رانت برای آنهایی شده‌اند که شبانه به اطلاعات دسترسی داشتند و توانستند ثبت سفارش کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.